Annons:
Etikettavel-och-kläck
Läst 1338 ggr
SanSi
6/10/14, 6:45 AM

När ska man lägga in ett underag i kläckaren?

Jag tänkte klippa till ett lakan och lägga in så kycklingarna inte halkar. Kan jag göra det redan nu utan att störa luftfuktigheten?(Tänkte att tyget kanske binder fukt?) Är inne på dygn 14 med japanska jumbo.

Är så rädd att förstör något nu. De flesta äggen har börjat röra sig.

Undrar också om jag kan sätta en nylonstrumpa över locket till vattnet utan att luftfuktigheten påverkas? Det är stora springor i locket och jag är rädd att kycklingarna kan klämma sig in där och fastna.

Annons:
VildaVittra
6/10/14, 6:47 AM
#1

Nylonstrumpa kan du i alla fall sätta, överlåter till andra att svara om underlaget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SanSi
6/10/14, 1:25 PM
#2

OK, jag har nu köpt ett 5 pack knästrumpor på Ica, räcker till många kläckningar :-) Jag tänker lägga in ett tillklippt fuktigt lakan som underlag när jag gör sista vändningen sen ökar jag vattennivån, sätter fast strumpan och sen är det bara att vänta…

wille_wille
6/10/14, 9:11 PM
#3

Kan jag få se en bild på hur kläcken ser ut, det är inte ens säkert att du behöver ha något "halkskydd" 🙂

Jag har aldrig haft det när jag har kläckt…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

SanSi
6/10/14, 9:51 PM
#4

Wille: Det är en Brinsea Mini Eco (från lantbutiken.se) och underlaget som äggen ligger på ä helt glatt och superhalt, Men jag har klippt till en bit lakan och lagt in nu, dock utan att fukta först. Ska i stället kolla vattnet desto oftare.

wille_wille
6/10/14, 9:53 PM
#5

#4

Jaha, ja en sådan skulle nog jag också lägga i något i 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

VildaVittra
6/25/14, 8:46 AM
#6

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: