Annons:
Etikettavel-och-kläck
Läst 2310 ggr
SanSi
6/8/14, 8:52 AM

Ägg som rör sig! Normalt efter 11,5 dygn?

Jag har 20 ägg av Japansk jumbovaktel i kläckaren. Första gången jag har ägg för kläckning och det är så otroligt spännande. Har haft exakt 37,5 grader och fyllt på vatten enligt anvisningarna till maskinen. Jag har vänt dem minst 3 ggr/dygn. Nu såg jag och barnen efter jag vänt äggen att åtminstone två rör sig.

Är det normalt att kunna se äggen röra sig efter så här kort tid som drygt 11 dygn?

Annons:
VildaVittra
6/8/14, 3:00 PM
#1

Så spännande. Jag har ju tyvärr aldrig lyckats kläcka vaktelägg, så väntar på att någon annan kan svara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
6/8/14, 6:28 PM
#2

har du fläkt i din äggkläckings maskin så gissar jag på att det är den som gör att äggen gungar till (tyckte själv att en del ägg gunga för mig när jag kläckte vaktlar förrut men va till och med obefruktade som gunga så måste ha vart fläkten eller vibrationer som jag själv inte kände)

SanSi
6/8/14, 7:04 PM
#3

Ja, den har fläkt, men äggen har legat blixtstilla i 11 dygn, trodde först också att det var fläkten, men sen flyttade jag lite på ägget så det bytte plats med ett som inte rörde sig, och det som rörde sig först fortsatte att tydligt röra sig, medan det andra fortsatte att ligga stilla. Nu är det 3 jag sett som rört sig efter vändning. De andra intill har legat blixtstilla.

wille_wille
6/8/14, 9:46 PM
#4

Det kanske är så att äggen som rör på sig är obefruktade som har börjat torka?

Några av äggen jag hade i kläcken förut började torka, och då väger de knappt något alls.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

SanSi
6/8/14, 11:16 PM
#5

Aha! Då förstår jag varför vissa väger mindre! Jag upptäckte det just idag och undrade.

Men - det är inte de som rör sig. Och då borde de röra sig lite mer konstant tycker jag också, inte bara särskilt efter jag har vänt dem. Nu har jag sett fyra som rört sig efter vändning.

VildaVittra
6/28/14, 1:29 PM
#6

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: