Annons:
Etikettavel-och-kläck
Läst 4992 ggr
Zabbio
5/17/14, 2:41 PM

Bygger kläckningsmaskin :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! :)

Jag har påbörjat en kläckningsmaskin som jag hoppas ska fungera. Nu kan jag inte så mycket om äggkläckning mer än vad jag läst, men vad jag förstått så är det viktiga att temperaturen är stabil, på ca 37,5°C för vaktel, och att luftfuktigheten är någorlunda rätt. Hönan lämnar ju äggen ibland så något lite får väl temperaturen variera, men målet är att den ska vara helt stabil..

Jag tänkte mest beskriva hur jag gjort. Har vi tur blir det kanske något foto :)

Först köpte jag en hygrometer/termometer, valde en som verkade vara hyfsat ok, även om det inte är den dyraste. Det var inte den billigaste heller. Den har något slags minne så jag kan kolla min-max temperatur i efterhand vilket känns smidigt när jag undrar om den håller rätt även på natten :)

Sen byggde jag en låda av 5cm tjock frigolit vi hade hemma.
Jag satte i en glödlampa (halogen) ett skyddsnät (putsnät med en finmaskig gardin-tygbit över) och en skål vatten. Samt ett fönster  för att kunna läsa av mätaren och se äggen. Och en handduk för äggen att ligga på. Vändning får jag göra manuellt.

Rummet den står i är en typ av jordkällare med ganske konstant temperatur.

Först fick jag bara 27° vid äggens plats, så jag höjde golvet rejält. Då blir ytan mindre och varmare. Sen blev jag lite konfunderad över att ''inne'' displayen visade 5° grader mer än ''ute'' displayen trots att bägge låg i kläckaren. Men jag insåg att ''inne'' kännaren dels satt 15cm högre upp än ''ute'' kännaren (och värme stiger ju..) och 15cm längre bort från fönstret, som säkert släpper ut mest värme i hela boxen. När jag lade kännarna bredvid varandra så visade de samma. :) Så jag kommer gå efter ''ute'' kännaren när jag kollar äggens temperatur, eftersom den kommer ligga mitt bland dem/på dem. Jag ska nog ha det i åtanke på luftfuktigheten också, fast den verkar vara mindre kinkig än temperaturen för äggen.

Jag har ingen fläkt men jag har tänkt till lite på ventilationen, jag hoppas att jag tänkt rätt.. Dels finns det hål under lampan. Tanken är att den svala luften ärms och stiger, och då drar in mer sval luft.  Och högst upp på andra kort sidan finns de andra hålen - så att värmen går ut. På så sätt hoppas jag på lite cirkulation :)

Jag ska kolla hur tempen är över natten, och om jag kanske ska lägga en  filt över eller täcka för något ventilations-hål på nätterna. Jag får experimentera och se hur många grader jag tjänar på de olika sätten och så.

Det är ett experiment, men det verkar finnas en hel del med liknande lösningar som fungerar bra (enligt google och youtube) så lite förhoppning har jag :) Sen tror jag att en viktig del i  beräkningen är att temperaturen i kylrummet ligger ganska jämnt på 13-15° .

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
5/17/14, 3:49 PM
#1

Jag bytte ut vattenskålen mot tre mindre skålar för att lättare reglera luftfuktigheten och för att skålen jag hade från början var väldigt grund och avdunstade på 12 timmar. Fyllde på med kallt vatten och undrade  varför temperaturen sjönk från 37 till 33° 🤔 Just ja.. kallt! vatten..🤪
Bra att komma ihåg när jag fyller på (valde rätt djupa och raka skålar för att de ska kunna hålla mycket vatten utan att ge mer vätska i luften, just för att slippa fylla på så ofta) Det får  bli att för-värma påfyllningsvattnet.

En tanke är att vattnet kan hjälpa till att jämna ut tempen också.. när det blir svalare utanför är vattnet fortfarande varmt och avger sin värme. Fast jag vet inte hur stor skillnad de kan göra egentligen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
5/17/14, 5:20 PM
#2

Kollade termometrarna igen eftersom jag tycker att de är lite märkliga. Det skiljer en grad även när de ligger bredvid varandra.
Så jag testade:
Jag lade ute-kännaren till min termometer i vattenbadet i kläckaren: 42,6° (testkör utan ägg) samtidigt stoppade jag ner  febertermometern: 42.8° …. 0.2° felmarginal känns ändå ok.

Jag ska testa luften också snart när den värmts upp igen och termometern stabiliserat sig. Tänker öppna en springa och slänga ner febertermometern bredvid kännaren lite snabbt. Kanske hinner luften svalna av lite men det ska ju inte skilja en hel grad iaf även om jag tror att den vanliga  termometern är lite seg med att uppdatera sig.

Febertermometern bör ju vara ganska exakt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
5/18/14, 12:48 PM
#3

Bestämde mig för att sätta in en gammal datorfläkt iaf :) Så nu ska jag omjustera tempen. Men det går mycket snabbare med fläkten i! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
5/22/14, 12:48 PM
#4

Trots öite temperaturproblem första dagen (var uppe i 41° och sjönk ill 30..) så har jag nu lyst äggen och sett rött nät i de ljusare! :D de nörkare ser jag mest en mörkare och mörkare klump i.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
5/22/14, 2:12 PM
#5

Grattis! Vad kul.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
5/24/14, 2:00 PM
#6

Temperaturen håller sig någorlunda jämn och av 10 ägg är nu 6st kvar efter lysing. 3 verkade obefruktade/dog vid första nattens temperaturförändring och et tappade jag i golvet.. det hade rött spindelnät i sig..

Öppnade de som jag sorterade ut och de var helt ''normala'' med gul gula och genomskinlig vita. Inget rött  eller något tecken på befruktning.

Men 7 av 10 har iaf överlevt fram tills i morse :) Föra gången lyste jag bara ett par ägg för att se om det var nån chans till liv.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
6/28/14, 1:40 PM
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: