Annons:
Etikettallmänt
Läst 7210 ggr
Zabbio
4/18/14, 5:13 PM

Vaktel med kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag är sugen på just vaktel. Jag har tittat runt lite men känner att vissa frågor och specifikationer kan vara bäst att fråga folk som har erfarenhet och kan sätta sig in i saken.

Som jag förstått det bör man ha ca 1 tupp och 5 hönor. Om de bor i ett ouppvärmt stall utan värmelampor men med lite extra ljus, vilken period kan man räkna med att de värper?
Kan vaktlar ruva äggen och ta fram vaktelungar utan mänsklig inblandning eller är de som vissa höns avlade för att kläckas i maskin enbart?

Jag har kaniner som bor i en hyfsat stor kaninbur (14kvm) med två meters tak och minknät runt allt. 19x19mm maskor - funkar buren som sådan (strunta i kaninerna för ögonblicket) för vaktlar? På marken har jag torv och stalosan, utblandat med hörester och lite halm här och där.

Vad äter vaktlar? Vad har de för näringsbehov? Vad är ev. färdigfoder uppbyggt på? Har läst om kalk. Kan det tillsättas på något sätt om jag skulle försöka med att blanda en lämplig kost, eller är det helt omöjligt att blanda?

Kan de äta kaninpelletsen (som egentligen är sojafria mjölk-ko pellets, Idissla för att vara exakt) eller finns det något i dem som är farligt för fåglarna? Om jag mins rätt innehåller de spannmål (korn, havre, vete, råg) raps, palmkärnsexpeller.. tror det var det..? Jag tänker mest på att det skulle vara svårt att ha den maten tillgängliga för lågöronen utan att vaklar skulle komma åt den.

Jag funderade på att göra en hylla som kaninerna kan sitta på, men där vaktlarna kan gömma sig under, utn att de vuxna  kaninerna kan komma åt dem. För att de ska ha skydd. Kan det vara en lösning för att ha djurslagen ihop? Och vilka mått behöver vaktlarna minst ha för att kunna komma in? Kaninungarna kommer förmodligen kunna komma in och gömma sig.. är vaktlar aggressiva?  Jag tror att kaninungarna är sjysta vid den åldern, om de ens vågat sig ut.. beror ju på hur stor ingången behöver vara också. :) har stora kaniner, ungarna väger 2-300gr vid 2 veckor, några är lite mindre.

Tror ni att det är en helt genomkorkad ide att ha dem tillsammans? Jag känner till att en del har det så, och jag vet att kanin-cocci och fågel-cocci är värdbundna och inte smittar varandra. Men självklart finns viss oro för att kaninerna ska råka skada vaktlarna. Eller trot ni vaktlarna går in och pickar på nyfödda kaninungar så som höns gör om de kan?

Hur lägger de äggen? Lite var stans eller samlar de dem?

Vad behöver jag tänka på mer? Och vad kostar ett gäng vaktlar? :)

Det jag är mest osäker på är fodret, hur det ska fungera. Men vaktelfoder kanske kan finnas under den där hyllan. Sen har ju kaninerna vattenskålar - behöver jag oroa mig för vuxna vaktlar och öppet vatten? Har förstått att kycklingar kan dränka sig.

Tack för alla svar, särskilt de som försöker se lösningar :)

Jag ska söka vidare medans jag  väntar på svar här, och leta i era trådar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
4/18/14, 5:55 PM
#1

Det var många många frågor.

Som jag förstått det bör man ha ca 1 tupp och 5 hönor. 

Japaner lever i flock, så för att tuppen inte ska trakassera en stackars höna, så brukar man ha fler. Men det finns ingen exakt regel om hur många dessa ska vara.

Om de bor i ett ouppvärmt stall utan värmelampor men med lite extra ljus, vilken period kan man räkna med att de värper?

Beror lite på temperaturen. Sedan mår dom bra av att ha ett uppehåll, de har en tendens till att leva längre då.

Kan vaktlar ruva äggen och ta fram vaktelungar utan mänsklig inblandning eller är de som vissa höns avlade för att kläckas i maskin enbart?

Det är svårt, jag fick en att ruva, bara för att hon klev av äggen en dag. Tyvärr är ruvlusten ganska så bortavlad på japanerna

Jag har kaniner som bor i en hyfsat stor kaninbur (14kvm) med två meters tak och minknät runt allt. 19x19mm maskor - funkar buren som sådan (strunta i kaninerna för ögonblicket) för vaktlar? På marken har jag torv och stalosan, utblandat med hörester och lite halm här och där.

Ja, men inte för nykläckta pycklingar, de är små nog att slinka igenom nätet (tänk humla). Dock har jag ingen erfarenhet av stallosan, vaktlar pickar runt och sväljer det som dom tycker ser ut som mat.

Vad äter vaktlar? Vad har de för näringsbehov? Vad är ev. färdigfoder uppbyggt på? Har läst om kalk. Kan det tillsättas på något sätt om jag skulle försöka med att blanda en lämplig kost, eller är det helt omöjligt att blanda?

Jag ger hönsfoder och snäckskal som bas, sedan kan man ge lite vad som. Det finns inget färdigfoder speciellt för vaktlar, så man kan köra hönsmat samt snäckskal i mixern några varv. Nej, det är inte omöjligt att blanda själv.

Kan de äta kaninpelletsen (som egentligen är sojafria mjölk-ko pellets, Idissla för att vara exakt) eller finns det något i dem som är farligt för fåglarna? Om jag mins rätt innehåller de spannmål (korn, havre, vete, råg) raps, palmkärnsexpeller.. tror det var det..? Jag tänker mest på att det skulle vara svårt att ha den maten tillgängliga för lågöronen utan att vaklar skulle komma åt den.

Farligt för dom är det inte, jag har gett kaninpellets till fjäderfäna när foderleveransen dröjde. Men den innehåller nog för lite protein för vaktlar i längden.

Jag funderade på att göra en hylla som kaninerna kan sitta på, men där vaktlarna kan gömma sig under, utn att de vuxna  kaninerna kan komma åt dem. För att de ska ha skydd. Kan det vara en lösning för att ha djurslagen ihop? Och vilka mått behöver vaktlarna minst ha för att kunna komma in? Kaninungarna kommer förmodligen kunna komma in och gömma sig.. är vaktlar aggressiva?  Jag tror att kaninungarna är sjysta vid den åldern, om de ens vågat sig ut.. beror ju på hur stor ingången behöver vara också. :) har stora kaniner, ungarna väger 2-300gr vid 2 veckor, några är lite mindre.

Dom jag sett som har kaniner och vaktlar tillsammans, så har de små bon, men vaktlarna är snabba små saker som kilar iväg om de känner sig hotade. Nej, de är inte aggressiva, förutom mot varandra om de är för många på för liten yta.

Tror ni att det är en helt genomkorkad ide att ha dem tillsammans? Jag känner till att en del har det så, och jag vet att kanin-cocci och fågel-cocci är värdbundna och inte smittar varandra. Men självklart finns viss oro för att kaninerna ska råka skada vaktlarna. Eller trot ni vaktlarna går in och pickar på nyfödda kaninungar så som höns gör om de kan?

Jag har ingen erfarenhet angående kaninungarna, kan du inte bara näta in mor med bebisar tills dess att de skuttar på egen tass och ser mindre ut som mat? Om det nu skulle visa sig vara ett problem. För höns tar ju möss (kaninungar ser ju lite ut så), medan vaktlar äter insekter. Och nej, jag har funderat i dom banorna själv.

Hur lägger de äggen? Lite var stans eller samlar de dem?

Lite varstans, beträd ytan försiktigt. ;)

Vad behöver jag tänka på mer? Och vad kostar ett gäng vaktlar? :)

Tuppar typ 50 kr och höns 150-250 kr styck. Men det skiljer sig ganska så rejält.

Det jag är mest osäker på är fodret, hur det ska fungera. Men vaktelfoder kanske kan finnas under den där hyllan. Sen har ju kaninerna vattenskålar - behöver jag oroa mig för vuxna vaktlar och öppet vatten? Har förstått att kycklingar kan dränka sig.

Vuxna vaktlar har fjädrar och inte bara dun, så de tål mer vatten än bebisar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
4/18/14, 7:19 PM
#2

Tack för ditt utförliga svar :P Ja, många frågor. Jag fetmarkerar de nya för att de ska bli lättare att hitta i all min text..

Jag vill inte hägna in kaninernas ungar.. men om vaktlarna äter insekter bör de ju inte tycka att kaninungar som ändå föds typ 5-7cm långa, är mat..hmm? Eller?

Skulle en vaktel ruva så kan jag stänga in henne och ungarna i en annan bur/del av kolonin tills de har fjädrar. Det verkar ju inte så troligt att de skulle ruva :) Finns det någon mer ruvningsbenägen ras/fågel som kan funka ihop med dem? Bara lite tanke, egentligen är det nog lättast att inte bry mig om ungar till att börja med.

Hur högt tar sig kycklingarna? Buren har en 19cm brädkant. Visserligen ligger det ibland strö upp över väggen så den blir mindre. Men hur högt  behöver det tätas?
Stalsan läste jag rekommenderades på nåt forum. Det är ju mot cocci och ett pulver som blandas med torven, så det är inget som borde verka aptitligt. Inget som är skadligt heller, enligt de som haft djur som  slickar i sig det.

Det är ju i skåne, så det blir minus på vintern men inte jättemycket. Hur lång tid behöver det vara varmt innan de kommer igång med värpning, och hur varmt vill de ha det? Lite uppehåll gör mig inget, men lite trist om de bara värper en månad per år eller nåt, eftersom det ändå är lite ägg jag vill ha :)

Så hönsfoder blandat med kalk skulle kunna finnas under bo-hyllan, för att håla kaninerna ifrån det. "Kaninpelletsen" är på 17.4% protein, men jag gissar att fåglarna behöver lite animaliskt protein om de är insektsätare, bäst att de får eget.
Jag kan lägga in lite små rör och sånt också i ler delar av kolonin där de kan söka skydd om de är långt ifrån bo-hyllan. Storlek på öppning till den förresten? Kan kompostgaller-stora hål funka eller vill de ha större?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
4/18/14, 7:26 PM
#3

Jag vill inte hägna in kaninernas ungar.. men om vaktlarna äter insekter bör de ju inte tycka att kaninungar som ändå föds typ 5-7cm långa, är mat..hmm? Eller?

Det var lite så jag tänkte också.

Skulle en vaktel ruva så kan jag stänga in henne och ungarna i en annan bur/del av kolonin tills de har fjädrar. Det verkar ju inte så troligt att de skulle ruva :) Finns det någon mer ruvningsbenägen ras/fågel som kan funka ihop med dem? Bara lite tanke, egentligen är det nog lättast att inte bry mig om ungar till att börja med.

Ingen aning egentligen, men kanske duvor som får flyga ute fritt dagtid skulle fungera med kaniner?

Hur högt tar sig kycklingarna? Buren har en 19cm brädkant. Visserligen ligger det ibland strö upp över väggen så den blir mindre. Men hur högt  behöver det tätas?

De har inga fjädrar, så de kan inte flyga, så 19 cm är Mount Everest.

Det är ju i skåne, så det blir minus på vintern men inte jättemycket. Hur lång tid behöver det vara varmt innan de kommer igång med värpning, och hur varmt vill de ha det? Lite uppehåll gör mig inget, men lite trist om de bara värper en månad per år eller nåt, eftersom det ändå är lite ägg jag vill ha :)

Oroa dig inte för det, det sprutar ägg ur dom.

Så hönsfoder blandat med kalk skulle kunna finnas under bo-hyllan, för att håla kaninerna ifrån det. "Kaninpelletsen" är på 17.4% protein, men jag gissar att fåglarna behöver lite animaliskt protein om de är insektsätare, bäst att de får eget. Jag kan lägga in lite små rör och sånt också i ler delar av kolonin där de kan söka skydd om de är långt ifrån bo-hyllan. Storlek på öppning till den förresten? Kan kompostgaller-stora hål funka eller vill de ha större?

Ta större hål, typ 10 cm i diameter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
4/18/14, 7:42 PM
#4

Ok, men då kör jag på att se hur det går först, om jag nu skaffar vaktlar :) Tror den största skaderisken är att en kanin biter vakteln, men om de nu är smarta nog att gömma sig så bör det inte vara något problem. Tror inte att kaninerna känner sig hotade av dem heller.

Jag bor ju hemma trots min ålder och far vill inte ha ''höns''.. vi har inte diskuterat vaktel. Men om det plötsligt skulle finnas 4-5 små vaktlar i inne kolonin så lär han väl knappt märka det.. och sen plötsligt ligger det ägg i äggkartongen som är jättesmå..😇 Kan förstå det där med höns, jag vill inte heller ha stora fjäderfä. Men tänker mig att vaktlarna inte lär kräva så mycket skötsel; städa måste jag ju ändå göra och mata måste jag ju ändå göra. Om de äter lite fluglarver på sommaren så är ju inte det något dåligt (kanske ska odla mask i kaninburen med? Kompostera direkt på marken och slippa städa alls, bara vända jorden..*lol* )

Hm.. det får nog klara sig utan ruvning, om de inte vill ruva själva. När man är varm i kläderna kanske en kläckning kan vara kul :) hehe.. tänk om man lägger ett ägg i en kull kaninungar.. bara för att testa.. hur varmt ska de ha det? Fast det är väl känsligt även när de är kläckta förståss. Blir kanske bara grymt om den kläcks och sen plågas ihjäl. Bara en tanke som dök upp.

Skulle ett bo kunna vara 19cm högt och typ 40x60cm med flera 10cm stora ingångar? Hur hög är en vaktel? Mina brädor är 19cm breda och ligger gratis där ute, så lägger jag en skiva på dem så hade de kunnat bli ett väldigt lättbyggt bo som inte ''tar plats'' från kaninerna. Men om de vill ha högre så får det så klart ordnas.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
4/18/14, 7:52 PM
#5

Man kan ju ruva hönsägg i behån, så teoretiskt sett skulle nog temperaturen under ulltäcket fungera, men vaktelägg är så tunna att mamma kanin skulle mosa dom med lätthet.

En kruka brukar fungera som bo annars.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
4/18/14, 8:08 PM
#6

En kruka tar sig kaninerna in i :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
4/18/14, 8:09 PM
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
4/18/14, 9:32 PM
#8

Ah! Då är jag med! :)

Jag har hittat 5 vaktlar nu :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
4/19/14, 4:18 AM
#9

Vad kul, när kommer dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
4/19/14, 9:13 AM
#10

Jag skulle höra av mig efter helgen om hämtning osv :) vilt och honungsfärgade jumbosar blev det.

Jag har funderat om lite. Kan de bo i uteburen på 4.5kvm? Med en ensam kaninhane? Dels så behöver jag inte bekymra mig om kaninungar som kommer åt vaktelfoder, det blir lättare att hitta äggen och så får Loki, kaninen, lite extra sällskap. Han brukar vara vänlig mot alt och alla :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
4/19/14, 9:17 AM
#11

#10 De kan definitivt bo ute, året om.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
4/19/14, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här har jag inrett. Tänkte ha sand mellan tegelstenarna vid vaktelboet, som sandbad. Snäckor vid vattenskålen och foderautomat inne i boet :) har gjort lite buskage och vedklabbegömsle för trivselns skull :) verkar det vaktelvänligt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
4/19/14, 3:08 PM
#13

Jadå, det där är ju ett femstjärnigt hotell.

Pappa är fortfarande ovetande? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Zabbio
4/19/14, 3:34 PM
#14

Hehe tack :) Nej.. jag är för snäll. Så jag sa att jag har beställt vaktlar. Fick den där blicken som säger "har du inte nog med djur?" Men samtidigt vet han att jag sköter det. Och han har ingen anledning att säga nej. Så det är lugnt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
5/23/14, 1:31 PM
#15

Hur har det gått med dina kaniner och vaktlar ihop?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
5/23/14, 1:46 PM
#16

Hade dem ihop med en hane i några dagar. Det gick jättebra, de ignorerade varandra fullständigt. Fast sen blev kaninhanen frigående.. så nu bor de själva :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
5/24/14, 1:15 PM
#17

Helt frigående? Hur funkar det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
5/24/14, 1:54 PM
#18

Det funkar bra. Han håller sig i stallet vid damernas koloni ;)
Kommer fram och blir klappad när man kommer och är almänt ett trevligt inslag på gården. Går ut och betar när han vill.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
5/24/14, 3:49 PM
#19

#18 Hehe, kommer det bli bebisar gjorda genom gallret?

Hur har ni det med rovdjur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zabbio
5/24/14, 7:03 PM
#20

Det tror jag inte då nätet är ginmaskigt och han måste komma över rn 20cm träsockel :) men det är väl möjligt, gissar jag. vi har räv, rovfågel m.m. så jag kan inte svära mig fri från att det händer något. Men vi stänger stallet på natten och han är snabb och har gott om gömslen överallt, mellan halmbalar, under lastpallar osv så jag räknar med att han klarar sig. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
VildaVittra
6/28/14, 1:38 PM
#21

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: