Annons:
Etikettallmänt
Läst 1173 ggr
aktagrottman
2014-04-10 11:46

Funderingar om vaktlar

Hejsan, vaktlar vid vilken ålder börjar de lägga ägg?
Måste man ha special foder eller kan man odla själv?

Annons:
Elin-Li
2014-04-10 13:03
#1

undrar också

// Elin-li, 

wille_wille
2014-04-10 20:07
#2

Ingen aning, men det brukar dröja någon månad. När de är vuxna till storleken brukar det inte dröja så länge innan de börjar värpa (om det är hönor) 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

zickan
2014-04-15 02:27
#3

De japanska jumbo jag köpte började lägga ägg första dagen jag tog hem dom. De var då runt 5-6 veckor. Japansk fläsk vaktlarna som jag just köpt är runt ca 5 veckor och ena lägger ägg. Andra har inte kommit igång ännu men syster till den som lägger. 

Mins inte när mina toffs eller kinesiska började lägga ägg. Lär nog va lite olika vilken art du undrar om. Men för mig de flesta vaktlar önskar lite höngre proteinhalt. Verkar va bra att köra på mat med 20-26% protein. Köpa hönsfoder pytte på granngården så får man allt i ett. Eller köper man annat hönsfoder eller fågelfoder och dessa har troligen mer runt 15% protein då är det bra att tillsätter mycke torkad mjölmask osv i maten. Vilket man alltid kan ge oavsett vad man har för foder, för de älskar det.
De gillar även grönsaker, frukt, pasta osv. Inget de kan leva enbart på men tar gärna. Jag river mitt med rivjärnet eller i matberedaren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: