Annons:
Etikettavel-och-kläck
Läst 1708 ggr
zickan
2014-02-07 18:17

Vilken äggkläckare?

Sorry för lite trådbombning ;-). Kändes enklare starta en ny tråd om frågor för bara köpta varianter. Känns som en djungel på varianter och olika åsikter på hur bra de är. Verkar va lite smaken som baken.

Nyfiken på vad ni har för köpta modeller. Manuell, automatisk?

Är du nöjd med kläckaren?

Är den enkel att förstå och bra resultat?
Nått man behöver tänka på med den modellen?
Något negativt?

Varför valde du just den?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
2014-02-07 19:10
#1

Jag gillade formen och färgen på denna. Men nån här som har åsikt på hurvida den är bra eller bara pengarna i sjön?

http://www.arctichen.se/fiem-smart-20-p-162-c-150.aspx

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wille_wille
2014-02-07 21:35
#2

Jag har en sådan här:

http://eshop.gyron.sk/images/tovar_doplnkovy/4956_558.jpg

För mig som är lite virrig och lätt glömmer bort att vända äggen borde jag nog ha en automatisk egentligen men hade inte råd, funderar dock på att köpa en vändarmotor till den.

Jag tycker den är bra, låter ingenting (istortsett), jättelätt att förstå. Temperaturen kan behöva justeras lite vilket man gör med en vanlig spårskruvmejsel men annars är det bara att fylla på med vatten, ägg och köra 😃

Resultatet brukar vara ganska bra, har den stått still och rengjord ett tag (ca ett halvår) så brukar resultatet bli bättre än om man tar flera kullar i rad.

Något du måste vara jättenoga med är att lägga för mellanväggarna på båda sidor så kycklingarna inte kan komma ner under plastnätet äggen ligger på, även om man skulle råka vända på äggen. Dom drunknar väldigt lätt då 😕

Vet inte riktigt varför jag valde den, pappa hade en äldre modell av just den här sorten som jag tycker är bra också så det blev väl därför 🙂

PS. trådbombning gör inget, det hjälper bara till att få upp aktiviteten lite här. Något som iallafall jag tycker är bra 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

zickan
2014-02-07 21:39
#3

Ni får göra lite reklam på alla höns/vaktel grupper på fb och locka folk ;-)

kliade i fingrarna när nu andra ägget dök upp på kvällen. Så jag beställde den gröna ovan. Hålla tummarna den fungerar :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wille_wille
2014-02-07 21:41
#4

Haha, jag fattar inte hur man ska använda den 😂

Men den blir säkert bra, är nog lättare när man har den framför sig än när man ser den på bild 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

zickan
2014-02-07 21:51
#5

Har fusk kollat på youtube😎

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wille_wille
2014-02-07 21:53
#6

Jag gick också in och kikade på youtube, strax efter att jag hade skrivit #4 och då klarnade det lite 😎

Ganska fiffig lösning med att det liksom "roterar" istället för att dom bara åker fram och tillbaka.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
zickan
2014-02-07 21:59
#7

Ja precis. Frågade även samma fråga i vaktelgrupp på fb. En som hade samma där. Var två sladdar, en till själva maskinens kontroll och en till roteringen. Vilket gör att man kanske kan ha reptilägg i den också om det kommer till det igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maria29
2014-02-09 12:40
#8

Jag har den här http://www.arctichen.se/maino-brahma-24-ti-p-282-c-166.aspx och den funkar jag önskar att jag hade haft råd men någonting större och bättre men som sagt den funkar..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Upp till toppen
Annons: