Annons:
Etikettallmänt
Läst 2570 ggr
[mandyK]
11/6/13, 10:48 PM

Köpa vaktel?

Jo jag ska inom kort skaffa ett par katarinaparakiter som ska få bo i en inomhusvoljär i mitt rum. Iochmed det blir en så stor bur är min mamma ivrig att vi också köper en liten dvärgvaktel som kan gå i bottnen, då det för henne varit en dröm att ha vaktar sedan hon var i min ålder (15). Men eftersom jag själv inte har någon som helst erfarenhet av fågeln tänkte jag kolla lite hur vakteln är som tamfågel. Är den lätthanterlig? Går de bra att hålla ensamma? Går de bra ihop med andra fåglar? Tacksam för svar med så mycket information som möjligt!

Annons:
VildaVittra
11/8/13, 7:01 PM
#1

De mår bäst av att hållas i par eller flock beroende på art, jag skulle definitivt inte ha en vaktel ensam. Vaktlar blir inte tama, utan mer tillvanda vid människan.

Trevliga djur dock.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[mandyK]
11/10/13, 8:49 PM
#2

Tack för ditt svar! Jo jag kände också att de är mer av ett så att säga gårds- eller hobbydjur, inte sällskapsdjur. Blir nog inga vaktlar iochmed detta samt att det är osäkert om det två arterna kommer att gå bra ihop. Tycker att det känns säkrast att bara köra på katarinorna eftersom jag har erfarenhet av papegojfåglar sedan tidigare. Det viktigaste är ju trots allt djurens välmående!

Upp till toppen
Annons: