Annons:
Etikettallmänt
Läst 1794 ggr
pottalotta
2013-10-29 10:07

Blodigvaktel!

Idag hittade jag min vaktel alldeles köttig och blodig i hela bakhuvudet. Jag har 3 honor och en tupp. Vad kan ha hänt? är det tuppen eller slåss honorna? jag har inte märkt mer än att honorna är lite skalliga i bakhuvudet. Snälla hjälp mig.

Alltid nyfiken på alltSkämtar

Annons:
VildaVittra
2013-10-29 10:10
#1

Vaktlar är inte vidare snälla djur, dock brukar tuppar vara mest elaka mot varandra, så jag undrar om du är helt säker på att det är tre hönor och en tupp (tuppar kan rida på tuppar)?

Sen kan det vara att de har det för trångt eller för tråkigt, hur ser buren ut?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allam
2013-10-30 10:08
#2

Hur har det gått med din skadade vaktel?

Jag kan tillägga att man inte ska underskatta hönorna! De kan vara väldigt elaka både mot andra hönor och mot tuppen. Min höna hackade sönder tuppen i huvudet på samma sätt när hon ruvade på sina ägg. Hon jagade helt enkelt bort honom men han hade inte så stora möjligheter att komma undan i buren. Jag fick plocka ut honom för rehabilitering i annan bur, ta bort äggen och släppa ihop dem igen efter att han läkt. Hon får inte ruva igen utan jag tar hennes ägg och kläcker i kläckare om jag vill ha kycklingar från dem.

Det finns en del frågor att fundera över som Vildvittra påpekar. Det är intelligenta fåglar och de vill ha sysselsättning. Jag har flera olika nivåer i mina burar för att de ska ha mycket yta att röra sig på. Många gömställen - ju flera fåglar desto flera gömställen. Mycket markvegetation. Inred med blåbärs- lingonris, grästuvor, kruksallad (som de dessutom äter). Jag har också ljung som de gillar att plocka med.

Jag ställer ut fat med mat på olika ställen på de olika nivåerna och strör också ut det i spånet så de måste krafsa och leta.

Hur har du det med ljus? Mina står inne i rummet nu på vintern och därför har jag timer som jag ställer efter solen.

Kort sagt, försök skapa en naturlig miljö till dem.

Upp till toppen
Annons: