Annons:
Etikettallmänt
Läst 10128 ggr
VildaVittra
2013-03-01 12:34

En svart dag för oss japanägare.

Jag var i kontakt med jordbruksverket häromdagen och de håller ev på att ändra lagarna för japanska vaktlar. De ska bli "djurparksdjur" och ska då ha en voljär på minst 50 kvm utomhus samt 4 kvm inomhusutrymme. Lite väl stort enligt mig då jag hellre har flera små grupper än en enda stor grupp. Tycker dom kunde lägga energin på att förbättra för industrihönsen istället.

KOPIA:

Jordbruksverket har just haft  ett förslag på nya föreskrifter att de ska hållas som djurparksdjur, de ska då ha en yta på ett inomhusutrymme på 4 kvadratmeter och ett utomhusutrymme på 50 kvadratmeter.

Med vänliga hälsningar

Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur

Jordbruksverket

551 82 Jönköping

Jag undrar om detta kommer gälla även äggproduktionens djur?

En bekant har idag kontaktat jordbruksverket och detta stämmer. Jag och många andra kommer inte ha möjligheten att ha kvar våra djur. Det blir slakt för mig, har inte pengar till att bygga 50 kvm samt rävsäkra. Och jag som brukar ha dem i en stor trekantsbur på sommaren och flytta runt den så de alltid har grönt gräs under fötterna, det blir slut med det nu. Varför leder "förbättringar" nästan alltid till försämringar för djuren?

Kommer dom lyssna på en protestlista? Vilken politiker ska man trakassera?

Är det någon som kan kontakta jordbruksverket och få reda på mer som varför och när? Jag har tyvärr ingen möjlighet att ringa dom själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2013-03-01 13:41
#1

Nu har jag skickat ett mail tillbaka med en massa frågor. Det syns nog att jag är väldigt cockad.

_Du skojar? Ska man ha 54 kvm för 5-6 individer? Eller hur många individer får man ha på den ytan? De blir ju stressade av att vara för många och pickar ihjäl varandra.

Du vet att de är 15-20 cm långa samt marklevande? Hur kommer detta fungera i ägg samt köttproduktionen? För ingen kommer ju ha råd med dessa produkter, skulle det inte vara lämpligare att göra något åt det fruktansvärda liv industrihönsen lever?

Vad baseras denna förändring på? Har de ansvariga varit i vaktelstall samt voljärer och sett hur dessa fåglar fungerar och lev_er?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TheoA]
2013-03-01 16:42
#2

Hoppas inte att det blir så.. 

Detta måste spridas vidare på andra sajter där vaktelfolk håller till. Alternativ.nu t.ex. Kan du vara snäll och skriva samma sak där. 🙂Kan vara bra att många vet onm detta i förväg så att vi ev. kan ändra på detta.

VildaVittra
2013-03-02 01:34
#3

Du får gärna kopiera och länka på alternativ och andra forum som du är medlem på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-02 09:11
#4

För det första är det alldeles fel enhet som svarat. Enheten för sällskapsdjur har inte med detta att göra. Dom håller på med att förändra reglerna, men detta gäller inte bara vaktlar och Japanska vaktlar utan ALLA s.k. "prydnadsfjäderfä" för det är därunder vaktlarna finns. Specialklubben för Prydnadsfjäderfä jobbar för fullt med detta och inget är i dagsläget bestämt. Det finns än så länge inga nya regler. Läs SPF:s remissvar här:
http://www.prydnadsfjaderfa.se/remissvarL80.pdf

Kontaktuppgifter finns på deras hemsida:
http://www.prydnadsfjaderfa.se/

[TrevorS]
2013-03-02 09:24
#5

Caille, fick samma svar när jag ringde dit också, pratade inte med personen nämnd uppe eftersom hon var upptagen. Men fick det bekräftat att det stämde.

Om det nu är så att det inte stämmer, hur har de mage till att säga detta till folk som frågar istället för att hänvisa till rätt person? Tycker de som inte ska svara på frågan i så fall hänvisa en vidare, tror många kommer få galet svar i så fall. 

Jag ska försöka under veckan komma i kontakt med dem.

[Caille]
2013-03-02 10:34
#6

Ja du, det är detta som är så besvärligt. Det sitter en hel del folk på "fel" enheter och "läser lagen" för folk. Jag har pratat med dom ett antal gånger eftersom jag hållt på med vaktlar (4 olika arter) i ca 10år. Detta är inget nytt problem.

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den jag pratade med sist, som just sitter med utredningen av detta. En mycket trevlig tjej skall tilläggas.
Men Jan Åkesson på SPF och SPF i allmänhet vet vilka personer på JBV som står som kontaktpersoner. Om du vill gräva i detta skulle jag rekommendera dig att börja på SPF för de är kontinuerligt uppdaterade. För det är just under Prydnadsfjäderfä vi med vaktlar hamnar.

Pratade för ett tag sedan (han var hos oss) med en av landets största fasanuppfödare och de är minst sagt upprörda. Men vi får också tänka på att det är en hel del tjafs innan man får rätsida vad de olika arterna kräver innan reglerna är klara. Vi skall inte måla fan på väggen än!

Annons:
VildaVittra
2013-03-02 11:18
#7

#6 Jag vill inte måla fan på väggen, men jag vill ha chansen att göra något åt det innan det är ett faktum. 🙂

Sen har jag verkligen klurat på hur man ska hitta äggen på 50 kvm, mina lägger ju verkligen inte äggen på hög i ett rede?

Den som kom på detta kan ju omöjligen haft med vaktlar att göra.

Jag ska ta kontakt med SPF och höra med dom. Planen var ju att bygga ut i sommar, men det kommer jag lägga på is framöver, vill inte stå med en tom voljär sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-02 11:24
#8

Samma sak här! Det är ju därför jag själv ringt dom ett antal gånger. Den sista jag pratade med erkände att dom kan alldeles för lite om dessa arter och vilka krav de har. Detta gäller ju inte bara Japaner. Undra hur dom tänkt sig med Bobwhite som sover i träden 😂

Jättebra att du pratar med SPF! Berätta vad du får fram. Får du något namn på JBV kan vi ju ta det via meddelande så kan vi vara fler som ringer. Lite envisa, tjatiga personer skadar inte!

VildaVittra
2013-03-02 11:28
#9

Kommer uppdatera så fort jag får höra något. Gör det ni också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-02 11:53
#10

Bra! Vi jobbar på detta!

[NinaCrown]
2013-03-02 15:11
#11

Stämmer detta så måste vaklarna därmed leva i en större inhägnad än vad min lägenhet är, och den delar jag dessutom med två katter och tre undulater helt lagligt 😮 Låter något galet.

VildaVittra
2013-03-02 15:27
#12

Vaktlarna ska ha större än vad rastgården för mina tre slädhundar ska vara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-02 16:36
#13

Stämmer och stämmer…. Risken finns. Jag tycker remissvaret SPF har skrivit är bra. Har ni inte läst det så gör det! Vi får försöka stötta dom så gott vi kan.

Annons:
VildaVittra
2013-03-04 03:47
#14

Jag har fått svar från SPF, vilket var en besvikelse:

Ja….så tokigt är det.   Som medlem får Du veta mer.   Karl-Erik Ordf.

Det var allt de svarade på mina frågor. De var tydligen inte det minsta intresserade av att ha fler som slåss för saken. Nå väl, jag får hoppas på bättre lycka med jordbruksverket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TrevorS]
2013-03-04 15:42
#15

Ni får uppdatera mig vad SPF är, när jag söker på det kommer Sveriges Pensionärsförbund och Svenska Psykiatriska Föreningen upp.

VildaVittra
2013-03-04 15:51
#16

Specialklubben för prydnadsfjäderfä

http://www.prydnadsfjaderfa.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-04 17:47
#17

Men VildaVittra! Jag tänkte på en sak. I svaret från JBV står det.

"_Jordbruksverket har just haft ett förslag på nya föreskrifter att de ska hållas som djurparksdjur, de ska då ha en yta på ett inomhusutrymme på 4 kvadratmeter och ett utomhusutrymme på 50 kvadratmeter."

_Det står faktiskt inte att det är nya gällande regler/lagar!!!

Tycker det var fruktansvärt dåligt av SPF att bara svara så. Om dom skrev remissvaret den 19: januari 2013 kan det knappast vara klart ännu. Dessutom brukar det vara övergångsbestämmelser därimellan.

VildaVittra
2013-03-04 17:57
#18

Jag vet att det är ett förslag, jag skrev också tidigare att jag vill göra något åt det innan det blir ett faktum. 🙂

Jo, jag blev ju inte direkt sugen på att bli medlem där med det spartanska bemötandet. Får starta en egen förening eller nått.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-04 18:21
#19

Jag har hittat JBV "konsekvensutredning"
http://www.jordbruksverket.se/download/18.23e6874113b76a236698000222/Konsekvensutredning+L80.pdf
Att det inte är ännu fler reaktioner förvånar mig. Folk bara lutar sig tillbaka och inväntar katastrofen. Detta gäller även kaniner!

Jag kan försöka ringa igen. Jag är väl snart tjôtigaste människan i Gbg:s området!😉

Men i denna "konsekvensutredning" står det också
"Lämplig övergångstid är 1 år för burfåglar och för kaniner"
Och burfåglar i detta fall är även vi. För vi har med vissa arter funnits med men med vissa undantag.

VildaVittra
2013-03-04 18:30
#20

Jösses! Vilka kostnader! 66000 för 36 fack? Blir billigt kilopris för det köttet, tydligen är det bättre att folk köper importerat kött istället.

Ska man lämna in en motion om att politikerna borde döpa om jordbruksverket till anti-jordbruksverket?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
bell
2013-03-05 09:41
#21

Hur får man reda på vilka som är "remissinstanser" för förslaget? 

Hur gör man för att påverka remissen som "vanlig människa"?

VildaVittra
2013-03-05 09:46
#22

#21 Det är det jag försöker ta reda på. :)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bell
2013-03-05 12:04
#23

:) 

Svensk Fågelhobby, borde vara en remissinstans eller? 

Klippt från http://www.jordbruksverket.se/download/18.23e6874113b76a236698000222/Konsekvensutredning+L80.pdf:

När det gäller förslagen till nya bestämmelser för sällskapsfåglar har det funnits en arbetsgrupp där Zoorf och Svensk Fågelhobby var representerad. Frågan diskuterades även i Jordbruksverkets djurskyddsråd med speciellt inbjudna veterinära experter samt Zoorf och Svensk Fågelhobby.

[Caille]
2013-03-05 13:27
#24

Kan meddela att hela den avdelningen på JBV sitter i möte hela dagen idag.

Jodå, Svensk Fågelhobby är en remissinstans. Men bryr sig inte om prydnadsfjäder. De hetaste diskussionerna där har varit de stora gojjorna.

Specialklubben för prydnadsfjäderfä har ju en fot i varje läger så att säga. Det finns även en koppling till Svenska Rasfjäderfäförbundet. Fortfarande faller vi mellan stolarna. Det är väl därför de har svarat själva för sin del.

bell
2013-03-05 13:39
#25

Frågade C Lindgren när remisstiden var slut samt hur många vaktlar man fick ha på de föreslagna 54 kvadratmetrarna fick detta svar:

Remisstiden är redan slut (den 21 januari 2013), så nu tittar vi på  de remisser som har kommit in. Enligt djurparksföreskrifterna får ska varje fågel ha 0,5 Kvadratmeter. Med vänliga hälsningar Christina Lindgren Enheten för sällskapsdjur Jordbruksverket

Känner det "lite" hopplöst får jag erkänna, som vanligt blev man efter från start.

[Caille]
2013-03-05 14:23
#26

SUCK! Jag blir såå trött. Jag har 4 arter av vaktlar. Så när jag tar ut mina Kinesiska dvärgvaktlar och Harlekin vaktlar på sommaren så skall de också ha MINST 50kvm och 2,5m högt dom med!! Ha ha ha…. hur fan skall jag hitta dom där??? Däremot är det tillåtet att ha dom innomhus året runt på mindre yta??? Vad säger det om djurens välmående??

_Arter < 25 cm längd

24 § Arterna får hållas inomhus året runt i inomhusutrymme med visning._

25 § Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme med visning: 0,5 m²/individ, dock minst 6 m².

Stall/nattkvarter: 0,5 m²/individ, dock minst 4 m².

Utomhusutrymme med visning: 50 m², höjd 2,5 m.

bell
2013-03-05 14:58
#27

Ja JBV i ett nötskal, de har lite svårt att skilja på elefanter och möss på det stället känns det som.

Annons:
[Caille]
2013-03-05 15:41
#28

Vi får bara hoppas på att de olika remissvaren är bra formulerade så att det inte blir dessa fantasi minimått. Måste medge att jag är lite smått besviken på folk som har dessa arter. Jag hade lagt ut infon i två grupper på FB. Men inga reaktioner. Ibland upplever jag det som om folk håller för öronen och vill inte! Däremot är de mycket intresserade över regler för att sälja ägg och kött.

För mig känns det som om jag detta året kommer att gå på nålar. Och förbereder mig på det värsta. I så fall är det bara avlivning som gäller.

VildaVittra
2013-03-05 15:45
#29

Alla har inte FB, så jag har inte sett ett jota om det här tidigare, trots att jag går in på jbv ganska ofta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Caille]
2013-03-05 16:29
#30

Det är fruktansvärt dåligt av JBV att hantera det på detta sättet. Och inte bara för våran del. Det finns många som sysslar med andra "prydnadsfjäderfä" som blivit tagna helt på sängen. Dessutom är det så att en del Djurskyddsinspektörer har redan börjat använda sig av "Djurparksbestämmelserna" trots att det inte är beslutat. Jag fick i dagarna reda på att en fasan uppfödare fick inte sina voljärer godkända, så han sålde fasanerna. Han skulle ha 200kvm för ETT par!!

gnagarlover
2013-03-05 18:21
#31

får jag fråga vad de menar med visning? inte har vi vanliga en massa visningar med många folk samtidigt ?

[Caille]
2013-03-05 18:43
#32

Det är väl där de får skriva om. Att storleks angivelserna även gäller privat. Vilket är helknäppt! I djurpaker är det ju för att djuren skall kunna komma undan alla människor. Men vi har ju domesticerade djur.

[TheoA]
2013-03-05 20:57
#33

Är inte den japanska vakteln ganska framavlad? Jag menar att den inte är precis i sin naturliga "form". Domencerade djur är ju framavlade för att hållas i burar, jättesmå är ju såklart inte ok, men såå stora behövs väl ändå inte.. Höns får man ju ha 9 st per kvm om dem får gå ut, det är ju hemskt..

[Caille]
2013-03-06 07:25
#34

Den variant som vi håller är ju den s.k. "produktionsvakteln". Sedan finns det ju ytterligare 2st framavlade storleks varianter på den.

I Japan säger man att man har 3st olika ”stammar” på den Japanska vakteln. Den vilda, produktionsvakteln som är något större och labratorievaktel som är något mindre.

Sedan finns det då andra arter som utan vårt intresse att hålla den som hobbyfågel säkerligen hade dött ut. Detta gäller i stor grad många fasanarter. Dom är delvis domesticerade på så vis att vi styr urvalet vid avel och födointaget, men de till stor grad behåller sitt vilda beteende.
Men dom är ju födda i fångenskap men inte avsedda att användas som produktionsdjur.

Sedan tänkte jag på en annan sak. OM nu det skulle bli så här. Vad händer med alla djuren?? Vaktlar, fasaner, gäss mfl. Om jag nu inte orkar avliva alla….. och bara öppnar grindarna…..???

Annons:
VildaVittra
2013-03-06 07:28
#35

Jag hörde att det var som förslag på Alternativ att avliva alla djur om förslaget går igenom och skicka dom till jordbruksverket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bell
2013-03-06 07:45
#36

Kanske roligare att skaffa lastbil som kan leverera dom levande till JBV så får de lite att fixa med Gemensamhetstransport från hela sverige som anländer samma dag: Varsågoda JBV 😜

bell
2013-03-06 09:45
#37

Ja det är bara att vänta och se hur det blir, inget vi kan påverka idag. Remisserna skickades ut 10/12-12 remisstiden gick ut 21/1-13! De planerar att gälla från 31/9-13, med övergångstid ? (brukar vara 1 år). Hoppas att någon meddelar när beslut fattas så vi kan göra något då, kan underlätta om fler vaktelägare gör gemensamsak i sina dispansansökningar. Fick detta svar av JBV: 

Hej!

Jag skickar dig de remissinstanser som fick remissen. Den låg också på vår hemsida också under remisstiden så att även andra kunde svara. Jag skickar även konsekvensutredningen. Vi vet ännu inte när beslut kommer att fattas då författningen ska skickas till EU på en s.k. teknisk runda. Du kan alltid skriva brev till Jordbruksverket om dina synpunkter, men eftersom remisstiden har gått ut kommer de inte att beaktas i denna remissammanställning. 

Med vänliga hälsningar

Danfja
2013-03-06 13:49
#38

Helt galet detta! Bli att gräva ner sig så bara röva syns om dessa reglerna går igenom.

Coturnix
2013-03-27 18:31
#39

"Jordbruksverket" Borde lägga sin energi på att kolla upp hur exempelvis, Kalkoner för industriell köttuppfödning, har det…i Sverige, i dag…tycker jag.
 
Förövrigt borde de först ta reda på, sätta sig in i, lära sig, om exempelvis; Japanska vaktlar i Sverige, i dag…Hur domesticerade är de?! Hur trivs de bäst? Varför kan Japanska vaktlar inte längre ruva? med mera, med mera…
Och varför skulle fasaner som föds upp för jakt, ha det så mycket "sämre" än tama "prydnadsfåglar"? Vad?!

Nej enligt mig behövs det utbildning för dem som arbetar med detta.

Kommer ni ihåg "fågelinfluensa"? Jordbruksverkets regler inför detta? Taktäckta voljärer…nästa steg…byta kläder, slussar…

Så reser man genom landet…inte sjutton går tamgässen, exempelvis,  i  "täckta voljärer"…?! Inte strutsarna, inte hönsen…jo förutom dem som är totalt åretrunt instängda då?!

Märkligt fokus, mycket märkligt.

MikaTela
2013-03-29 10:37
#40

Jag blir så oerhört trött på jv. Har dom träffat en vaktel, sett hur dom beter sig och hur dom trivs?

Jag har valt att för tillfället sälja av min grupp vaktlar då dom kommer bli mer eller mindre omöjliga att sälja om reglerna går igenom.
Dessutom ska vårt uthus rivas och byggas nytt och då bygga en ny bur för att sen kanske den också blir olaglig har jag inte lust med.

Så för tillfället är jag vaktellös tills JV har bestämt sig. :/

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

[Hildegrim]
2013-03-29 12:13
#41

Jag följer detta med spänning och sorg. Jag har läst på om vaktlar i flera år i hopp om att kunna skaffa i framtiden. Men står detta igenom så kommer det bli en omöjlighet.

Annons:
[Hildegrim]
2013-03-29 12:16
#42

En positiv grej är väl att JVB föreslog samma minimimått som L108 för sällskapsfåglar för några år sedan vilket aldrig gick igenom. Så man kan hoppas att detta inte heller gör det.

Tyvärr så kom dom dock aldrig med något vettigt förslag på minimimått sen utan dom nuvarande fick fortsätta. Men kunde ju hoppas på en vettig ökning av minimimått. Något som ger fåglarna bra yta att röra sig på men som samtidigt inte gör det omöjligt att hålla t ex nymfkakaduor i ett vanligt hem.

Det verkar vara antingen eller för det mesta. Antingen på tok för små minimimått eller orealistiskt stora. :/

Coturnix
2013-03-29 20:25
#43

(Bara en "omvärldsanalys, Dagens nyheter, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5489824; "Arton sopsäckar med döda kalkoner har dumpats i Boserupsbäcken utanför Billesholm i nordvästra Skåne." )

[NinaCrown]
2013-04-28 12:10
#44

Någon som vet vad som hänt i hela den här cirkusen? Har JV bestämt sig om något ännu?

VildaVittra
2013-04-28 12:23
#45

Jag har inte hört någonting mera. Skulle vara bra att få veta nu, så man man sätta igång och kläcka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
2013-04-28 12:38
#46

#45 Ja, och jag vill gärna veta om det är värt för mig att fortsätta se fram emot mitt vaktel-införskaffande eller om jag ska slopa alla de planerna 😕

Är så frustrerande att gå runt och vänta på sådana här saker 😡

theoneissa
2013-05-01 10:32
#47

Gäller det bara japanska vaktlar? Eller kinesiska med :)?

hund_katt
2013-05-06 20:44
#48

detta var det dummaste jag hört om vaktlar.

hur ska man kunna hitta alla ägg? vaktlarna blir svåra att fånga, och kanske nästan omöjligt att fånga in dom? prydnadsfågel vet jag inte om min familj har dom till… mest för äggen då de är bättre än vanliga ägg.

om man har dom för äggens skull, och säljer samtidigt? om man inte har plats för 5,6,7 färger i olika burar om det ska vara 50 kvm? om man har alla färger i samma, hur vet man vilken färg som är vilken? om en kund vill ha ägg från viltfärgade att kläcka, hur vet man vilka ägg som är viltfärgade då? man vill ju inte ha missnöjda kunder som klagar på att de fick vita ist för viltfärgade???

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
theoneissa
2013-05-12 23:03
#49

Glädjande besked!

Lästa i gruppen "vi som har vaktlar" på facebook att detta har "bordlagds"

VildaVittra
2013-05-12 23:18
#50

#49 Har du en länk?  Vågar inte tro att det är sant innan det står i klartext från jordbruksverket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

theoneissa
2013-05-13 12:16
#51

https://www.facebook.com/groups/171374206258268/?fref=ts

Gruppen på facebook. Skrolla ner en bit :)

VildaVittra
2013-05-13 13:15
#52

#51 Kommer bara till en medlemslista.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NinaCrown]
2013-05-13 13:17
#53

#52 Är en sådan grupp där man antingen måste bli värvad eller så får man ansöka om tillträde från adminen. Har man FB-konto så finns det en liten knapp där man kan klicka i att man vill gå med, så får adminen sedan godkänna en.

theoneissa
2013-05-13 13:44
#54

Glädjande besked! Den konsekvensutredning som skulle ligga till grund för att vi med "fjäderfä" skulle hamna under "Djurparksbestämmelserna" (L180) HAR BORDLAGTS!! Detta är så nytt att det finns ingen skriftligt som kommit ut ännu. Informationen kommer från Styrelsen i en av organisationerna. Tydligen har de Remiss svar som kommit in bidragit till beslutet!

Har en person skrivit där :)

MikaTela
2013-07-01 22:15
#55

#54 Vad innebär detta beskedet? Blir det några rekommendationer på burmått och är dom rimliga?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Annons:
zickan
2014-04-02 00:04
#56

Puttar upp denna. Hur blev det nu med detta?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

VildaVittra
2014-04-02 00:47
#57

#56 Jag har fortfarande inte hört någonting mer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
2014-04-03 22:02
#58

Jbv skrev till mig idag att man borde ha vaktlar på minst 5 kvm, ännu större om det var för äggproduktion… Tycker det låter lite dåligt av dem, att de skriver "borde" och inte ger folk fakta om hur lagen faktiskt är när de skriver ut mått… (Jag frågade inte ens om utrymme???)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
2014-04-03 22:08
#59

#58 Men höns är det helt okej att klämma in flera stycken per kvm. Hur stora tror de att vaktlarna är egentligen? Strutsar?

Man borde kontakta länsstyrelsens djurskyddsinspektörer och fråga dom om storleken på buren istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: