Annons:
Etikettallmänt
Läst 1856 ggr
Lavèn
2013-02-17 19:38

bra att börja med?

hey jag vill jätte gärna ha vaktlar men mamma är inte lika sugen!

Jag tänkte fråga vilken ras som skulle vara bra att börja med då?
Vi har ju höns som jag håller på mycket med så jag skulle vilja ha en ras som är riktigt social, är de lika sociala som höns? 

Jag kan nämligen ta ut en av mina hönor så sitter hon på min axel medans jag fixar stallet. Så jag är väldigt beroende av att man ska kunna göra dem väldigt handtama.

Så vad är bra att börja med i tempramentet?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
[TrevorS]
2013-02-19 21:49
#1

Beror lite på vilken ras, de kinesiska vaktlar (som är vanligast) verkar vara lite svårare att få "tama", men inte omöjligt. Japanska är väl de som är mest lugna och socialast (i alla fall de jag mött).

Dock tror jag det är svårt att ha dem på axeln, men om man börjar tidigt och pillar mycket med dem så blir de vana och lätta att hantera. Därför bör man adoptera de som uppfödaren varit mycket med så de är tama eller köpa avelsägg.

Lavèn
2013-02-20 20:36
#2

Okej, tack! :)

En fråga till.

Låter de mycket? För min mor säger att jag inte får ha dem inne isådena fall utan måste ha dem ute i ladugården för de skricker så mycket, är det sant?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

MikaTela
2013-02-21 15:56
#3

Enda vaktlarna som rekommenderas för inomhus är kinesiska, japanska tycker jag luktar på tok för mycket för att ens tänka tanken att ha inne - då får man nog städa varje dag.

Visst låter dom men inte så mycket och högt (förutom när tupparna gal).

Fullt tama tror jag är svårt att få vaktlar. Många säger att en vaktel som har rymt får man sällan tag på igen. Mina är dock så tama att jag lyckas fånga dom om dom har hoppat ur buren av misstag men jag får vara kvick.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: