Annons:
Etikettburar-och-inredning
Läst 6929 ggr
mulligast
2013-02-17 14:58

Kaninbur

Hur många vaktlar kan man ha i en kaninbur med måtten 120*70?

Funderar på att skaffa vaktlar och har en "enorm" typ 3*3m utebur som de kan vara i sen, men tänkte att det är för kallt att ha dem där redan nu.

Mvh L8

Annons:
[TrevorS]
2013-02-19 21:53
#1

1 kvm får man ha 3 vaktlar, då minsta sidan ska vara minst 45 cm och minsta höjden 60 cm, du hittar mer på sidan 38 i L80 i detta blad från jordbruksverket.

9-10 st bör du kunna ha i 3x3m utebur så länge det är minst 60 cm till tak. 0,31 kvm per vaktel (cirka). 😉

Dock är de inte riktigt klara med just vaktlar jordbruksverket med hur burlagen ska vara, för man finner även vaktlar bland deras skriver om djurparksreglerna för bur samt bland hönsdjur för lant där det står mindre burmått än L80 märkligt nog. Men efter samtal rekommenderar de att man går efter L80 än så länge.

mulligast
2013-02-19 22:06
#2

9-10?

det blir väl 9 kvm och då borde man ju få ha 29 st

eller tänker/fattar jag fel angående kvm?

[TrevorS]
2013-02-19 22:37
#3

Ja, du ursäkta mig, får skylla på att det är kväll, tänkte 3 kvm i huvudet men klart 3x3 är 9 kvm!!! Du får ha 29 st får du ha på 9 kvm.

mulligast
2013-02-19 22:54
#4

ok :-) ja bara så jag fattade rätt :-) 

Kommer dock inte att ha sååå många (tja kanske någon gång med kyllingar, men inte annars)

Tack.

[TrevorS]
2013-02-19 23:05
#5

Föda upp ska man få göra, även i kläckningsmaskin. Men då ska man ha det där pappret påskrivet om uppfödning för det är lite regler kring det. Men osäker på vart man vänder sig, men det hinner man nog titta upp innan, samma regler gäller som med hönor med värpnin och befruktade ägg. Vad är det för ras du ska skaffa?

mulligast
2013-02-20 00:19
#6

Jag ska ha japanska (Jumbo) och bobwhite.

Ska man ha ett papperpåskrivet, jag kan väl inte hjälpa om de gör nya? Inte tusan steriliserar man vaktlar…..

Annons:
[TrevorS]
2013-02-20 08:15
#7

Det är nog mest om man ska sälja, är samma lag som med vanliga höns vid uppfödning. Men det är ju vid försäljning som jag förstått det. Kanske någon kan svara lite bättre på än jag.

mulligast
2013-02-20 10:42
#8

ok… Ja nä professionell uppfödning har jag ingen tanke på :-)

[TheoA]
2013-02-20 19:44
#9

Den där lagen gäller väl ändå vaktlar man har inomhus? Alltså kinesiska? Höns får man ju ha 7 st per kvm. 

Jag har 15 vaktlar (ungdjur) i en bur på 2 kvm och dem har ju jättebra med utrymme att röra sig på.

VildaVittra
2013-02-26 06:57
#10

#5 Vilket papper? För en hobbyflock fjäderfä behövs ingenting.

#0 Japaner kan du ha ute året om i en voljär, bara de har små bon att ta skydd i om det blåser. 

Det där med 60 centimeters höjd ska du ta en funderare på. Jag vet att lagen ser ut så, men problemet är att på 60 cm hinner de få fart, men inte styrfart (de flyger rakt upp när de blir skrämda), så en hel del har blivit skadade på det sättet (skadar nacken). Det är bättre att bygga högre (ståhöjd) eller lägre (hinner inte få fart).

Vaktlar ruvar väldigt sällan, så du behöver inte vara orolig för att de kommer föröka sig explosionsartat, för att få en höna att ruva måste de få ordentligt med protein från ex insekter, men säkrare är att kläcka dom i en inkubator.

Ha inte för många per kvm, de blir stressade och de är grymma djur mot varandra och kan hacka in till skallbenet då. Jag har ca 2-3 djur per kvm och har aldrig haft problem med det. Per tupp så bör du ha en 3 hönor och uppåt, annars kan Casanovan slita ut sina små söta pullor.

I buren så kan du lägga in en massa granris och grenar för dom att ta skydd under.

De är underbara små djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Euphorbia
2013-03-30 22:44
#11

En annan sak man kan tänka på när man bestämmer hur stora burar man ska ha är att dom skiter ganska mycket, vill man inte mocka så ofta så måste man ha färre djur /m2 om man vill slippa plocka ägg som är helt fulla i skit och ha vaktlar med skit på fötterna, det förtar ju hela nöjet med att ha djur.

Upp till toppen
Annons: