Annons:
Etikettallmänt
Läst 2134 ggr
[NinaCrown]
11/18/12, 7:53 PM

Allmänna frågor kring Kinesiska Vaktlar

Hej ^^
Jag är lite nyfiken på kinesiska vaktlar men har lite frågor som jag hoppas att någon här kan svara på!

1. Hur många brukar man behöva för att de ska må bra och känna sig trygga?

2. Hur stor yta behöver de?

3. Vill de, precis som höns, ha låga pinnar de kan sitta på även fast de inte är flygare? Undrar även om de vill ha saker de kan gå upp på, tex små plattformer?

4. Finns det några växter som är farliga/giftiga för dem? Har sett att många odlar små växter de kan springa och gömma sig i.

5. Fungerar de att ha i samma bur/voljär som andra fåglar, huvudsakligen undulater?

6. Finns det någon uppfödare i Västerås? Har sett vaktlar i en av djuraffärerna här men vill helst ha från en uppfödare.

7. Ifall de skulle få kycklingar, är de svårsålda då?

8. Vill de sandbada? Och om ja, fungerar chinchilla-sand då eller ska man ha något speciellt?

9. Jag hittade ingen näringsförtäckning på Granngårdens kycklingfoder, men är det någon som har erfarenhet kring ifall det är ett foder som passar vaktlar? Om det inte är passande, vilket skulle ni då rekomendera?

10. Vill de ha leksaker att sysselsätta sig med som tex undulater, eller nöjer de sig med varandra och sin vanliga burinredning?

11. Vill de ha ett hus eller liknande där de kan sova, eller sover de lite var de känner för?

12. Vad brukar vaktlar kosta att köpa från uppfödare?

Annons:
Coturnix
11/20/12, 12:53 AM
#1

Oj så ,många frågor!Glad

Jag svarar på fråga ett:
1.) Min erfarenhet är att de trivs fint som trio, en tupp och två hönor.

[NinaCrown]
11/20/12, 1:00 AM
#2

#1 Jo, de vart en del… Men jag tycker om att vara förberedd! ^^ Men tack för svaret! Nu är jag ett litet steg närmare ett beslut iaf Glad

Coturnix
11/20/12, 1:06 AM
#3

Jag har sandbad till alla mina fåglar!
Ja det uppskattas av kinesiska vaktlar! Sand är bra både för bad och för att äta lite av! Fågelsand med lite skal och mineraler är väl en god ide!

[NinaCrown]
11/20/12, 1:16 AM
#4

#3 Jag funderade annars på om man kunde ha fågelsand som bottenmaterial, men verkar vara lite blandade meningar mellan det och spån.

Upp till toppen
Annons: