Annons:
Etikettallmänt
Läst 6696 ggr
[akumas7]
2012-10-11 16:45

Vaktlar

Hej Hej

Jag funderar på att skaffa vaktlar men funderar på vilka sorter jag kan ha, dom behöver inte alls bli 'tama', jag vill ha dom för att de är väldigt trevliga + att de lägger lite ägg. Men vilka sorter kan man ha inomhus i en lägenhet utan balkong? Allt för hjljuda går ju inte det häller. Jag har hört att kineser går att ha inne men jag vill gärna ha andra sorter med. Det andra jag undrar över är väl hur stort de måste bo och vad de äter. Vill även veta hur lätt det är att sälja om man sedan skulle vilja ha kyklingar någon gång, eller så kanske man ska ha kvar kyklingarna och ha dom till slakt? Hur funkar i så fall det?

Jag vill nämligen bli litte mer egenhushållare så småning om tänkte jag även ha kor och grisar samt riktiga höns och hästar :)

Men nu bor jag i lägenhet och deta är det närmaste jag kan komma :) Ett eget hushåll :)

Annons:
MikaTela
2012-10-11 18:57
#1

Kineser är väl dom som rekommenderas inomhus då dom luktar mindre.

Men annars kan jag rekommendera japaner för dom är trevliga. Man får väl byta i buren oftare kanske?
Dom finns i många trevliga färger och är bra storlek på dom jämfört med dom små kineserna.

Men jag är kanske fel att svara på rasfråga då jag har dom i uthus.

Mina vaktlar får kycklingstart att äta tills vidare men jag är fortfarande i jakten på det ultimata fodret till dom.

Hoppas fler kommer in och ger sina åsikter här, gärna med erfarenhet om vaktlar inomhus! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Coturnix
2012-10-11 22:52
#2

Vill du endast ha äggen så går det ju hur bra som helst att hysa två, tre japanska hönor?

Ju större bur ju mer lättskött.

På blocket säljs kycklingar för cirka femtio kronor.

Men då måste det ju vara en tupp med i bilden, samt en äggkläckningsmaskin, för japanska vaktlar har inte kvar sin ruvningsinstinkt, vad jag erfarit.

Vad dom äter? Fågelfrö, kalk och groddar med mera…

Vattenautomat och sand behövs ju också.

MikaTela
2012-10-12 21:23
#3

Fick höra på ett annat forum idag att det bara är kinesiska vaktlar man får ha inne i en lägenhet för dom räknas som hobbyfågel.

Den japanska går under fjäderfä och där gäller tydligen andra regler.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Coturnix
2012-10-13 00:12
#4

Hysch! Ja så är det säkert. Läs på ordentligt på till exempel jordbruksverket. Själv är jag ju lite "utanför" I min värld, var ju inte tre vaktelhönor mer än tre undulater, eller två papegojor, eller fyra råttor, en iller, eller en tam kanin, men okej, så är det säkert. Läs på och håll dig till reglerna.

[TheoA]
2012-10-13 19:44
#5

Ha inte japaner inne. Det hjälper inte att byta varje dag. Det luktar hönshus ändå. Jag hade kycklingar inne för ett tag sen. Bytte varje dag, men det stank nåt fruktansvärt ändå..

[akumas7]
2012-10-13 19:58
#6

Jaha ja då får det väl vara kineser då, hade varit kul med en anna sort med men funkar det inte så gör det inte det, och jag vill ju inte att det ska lukta hönshus i min lägenhet ;)

#5, Men om du ha köklingar inne då har du väl ett helt gäng? Och inte en eller 2st? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Jag tänkte som så att jag ska ha kinser men även en hön eller 2 av en annan sort och då värkade ju japaner bäst, men den tanken är väl bara att kasta bort då antar jag :) Bra att veta i alla fall :)

Annons:
[TheoA]
2012-10-13 20:01
#7

#6 Nej, det var 7 st. Och det var kycklingar. Nu är det lite större och bor i hönshuset och de bajsar otroligt mycket för att vara så små.

Coturnix
2012-10-13 20:44
#8

Nej men, tre fåglar "bajsar" ju knappast mer än tre andra fåglar?! Eller det kanske de gör? Himla intressant…

[TheoA]
2012-10-13 21:20
#9

#8 Jo, vad jag har märkt så gör dem det.

Coturnix
2012-10-15 00:22
#10

Kanske beror på vad de får att äta? Jag hade iaf en bur på två kvadratmeter och bytte sand varje dag, och det fungerade fint….men som sagt ovan, det var/är  ju inte okej enligt jordbruksverket i vilket fall.

Så glöm det!

[Lina89]
2012-10-21 20:09
#11

Jag har våra japaner inne och jag tycker inte dom luktar alls :P..

[Lina89]
2012-10-21 20:33
#12

och skulle veta var på jordbruksverkets hemsida de står att man inte får ha japanare inne?

[akumas7]
2012-10-21 20:55
#13

#11, vad fodrar du dom med? Du kanske har hitat mirakel 'inte' lukta fodret XD;)

Annons:
[Lina89]
2012-10-21 21:07
#14

dom får lantmännens foder för värphöns, äggskal och sen ris och pasta och annat gott.Och vatten då

Har sågspån i buren lite hö att jöma sig i och gräs, andra kul jömor, och dom värper som katten

[Lina89]
2012-10-21 21:08
#15

Haft dom inne i 2 dagar nu och luktar inget alls, hade mammas sambo uppe nu och han sa de lugta inget häller.

[nadvard]
2012-11-26 16:46
#16

Hur mycket luktar de kinesiska att ha inne då :)?

Upp till toppen
Annons: