Annons:
Etikettallmänt
Läst 1936 ggr
Zabbio
4/18/14, 10:47 PM

Ny tråd, har jag infon rätt?

Det blir snabba vändningar :)
Efter helgen kommer jag skaffa 5 vaktlar. Japanska jumbo blev det.

De kommer gå på torv. Behöver de sand eller är det ''bara'' något de tycker om? Kan torven ersätta sanden eller krävs sand också för fjäderputs?

De kommer få små gömslen undan kaninerna och jag ska försöka komma på hur jag kan använda halm som ''buskage'' på ett bra sätt. Det blir nog till att lägga det över grenar osv, även om kaninerna äter upp det.

Tänkte köpa värpfoder på granngården, eller något annat hönsfoder med 20-25% protein. Och snäckskal. Låter det bra? Sen finns hö, äter de det alls? Och lite grönt och annat med jämna mellanrum. Något annat jag behöver tänka på med foder? Vad letar jag efter på innehållsförteckningen?

Vatten finns i vattenskålar. Kommer även sätta upp en flaska. Kommer det kycklingar får jag ändra om med vattnet så att de inte drunknar.

Är det något annat jag behöver tänka på för att de ska må bra?

Om det inte funkar med den bur jag tänker, vilket är minsta ok ytan att hålla dem på? Jag har en 150x65cm kaninbur, men den känns liten annat än tillfälligt? Gräver de eller går det att ex. bygga en utebur med en brädkant mot marken bara, och sätta upp lite väggar, skydd och nät förståss?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
4/19/14, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här har jag inrett :) Sandbad mellan tegelstenarna (saknar sand) har foder unde "hyllan" och tänkte ha snäckskal vid vattenskålen. Hoppas att buskaget får vara ifred för Loki när han märker att det är torra gamla kvistar. Buren är 150x300cm.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

zickan
4/20/14, 2:01 AM
#2

Låter som du köpt fodret pytte?. Alla med högre proteinhalt av hönsmaten verkar rekommenderade. Vet dock inte på hur det går med så små höns och kanin. Hålla lite koll så kaninerna inte kan skada vaktlarna. 
De går under burfågel. Så minimåttet är 0.31kvm. Längsta delen får inte va under 70cm, höjden minst 60cm. Kortaste sidan får ej va mindre än 45cm. Och vid grupphållning skall varje individ ha 0.04kvm. 
Jag fick rekommenderat på fb gruppen vaktlar. Att köra på marsvins uträknaren som finns på internet. Den ger större yta än minimåttet och verkar okej att utgå från. 
Har för mig att de inte kräver varken snäckskal eller sandbad. Men de gillar det. Hö äter dom inte. Vuxna kan tycka det är mysigt och göra litet hål att ligga i. Men läste även att de har svårt och gå på det ordentligt, lätt för att snubbla. 

Är det 150 lång, 65 bred och minsta höjden är 60 så är det 0,97kvm. Skall varje individ ha 0.04 blir det att man kan hålla 24 stycken där lagligt. Trångt men lagligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zabbio
4/20/14, 11:56 AM
#3

Tack :) har inte köpt foder än. Hämtar 6 vaktlar imorgon :) buren jag bestämt mig för att börja med är 150x300cm och ca 150cm hög. Så de bör ju ha gott om plats. De har en skyddad del där Loki (kaninen) inte kommer åt dem och som de har foder och så i. Sen kan de vara i hela buren om de vill. Eftersom jag tänkt om lite med vilken kaninbur de ska vara i så är det nog lättare att sätta kaninen i den tillfälliga buren ifall de inte funkar ihop. Sen har jag så att jag kan bygga en vaktelbur om så krävs. Fast det vill jag helst inte om de funkar med kaninen. höet sitter i höhäck och dras ner på en del av golvet av kaninen. Men det mesta av ytan är torv :) Så på tisdag när jag köper foder så letar jag efter hönsfoder med hög proteinhalt? Hur mycket calcium och så? Tack för ditt svar! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: