Annons:
Etikettallmänt
Läst 10963 ggr
kigon
3/20/14, 5:44 PM

Skaffa japanska vaktlar! Frågor mm

Hej! Jag vill inte stötta äggindustrin, och därför vill jag inte köpa ägg i affär. Jag har bott på gård hela mitt liv och därför haft tillgång till ägg, men nu ska jag flytta till en tvåa… Jag har en liten gräsplätt utanför lägenheten som är min, där buren får plats för vaktlar, så hade gärna velat ha kanske 4-5 hönor av dessa!

Hur stor rekommenderar ni att buren ska vara för 4-5st av japansk vaktel? Vad säger lagen om det? Kan inte hitta… Vill helst inte ha minimått dock, så rekommendationer uppskattas! I cm, inte kvadratmeter, tack.

Hur bygger man så det blir så dragfritt som möjligt? Hade tänkt täcka baksidan och de två kortsidorna så vind ej kommer igenom, men räcker det? Vinden kan väl fortfarande komma in från framsidan då… Eller räcker det om man har en avdelning som är även täckt från framsidan, så de kan gå in där om vinden kommer framifrån? 

Vilken mat är bäst och rekommenderad? Vi har haft vaktlar förr och då gav vi dem undulat-fröblandning, men tycker det blir lite väl dyrt i slutändan om de funkar lika bra på höns/kalkon foder, så…

Bor i Skåne, finns det någon bra uppfödare här? Har inte börjat söka runt efter det än så kommer säkert hitta, men bara iaf ni har några rekommendationer!

Och viktigast just nu, måste man be om tillstånd från hyresvärden om man har japanska vaktlar? Jag vet att kinesisk dvärgvaktel räknas in som burfågel, men gör japanska det?

Vill inte skaffa bara för att sedan få reda på att det är lag att man måste ha tillstånd…!

Tack för svar!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
wille_wille
3/21/14, 9:13 PM
#1

Enligt en person på forumet alternativ.nu (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105032.0) så räknas vaktlar som burfåglar och ska därför ha en bur på minst 0.31m2 .

Det innebär då en bur på ca 60 gånger 60 centimeter om du vill ha en kvadratisk. Eller 50 gånger 70 centimeter om den ska vara lite mer avlång.

Om du vill testa olika mått själv, skriv in långsida i meter gånger kortsida i meter på en miniräknare, då får du hur många m2 det blir, och det ska som sagt vara minst 0.31 men det får gärna vara lite större då dessa bara är minimummått.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

Det här med att bygga dragfritt beror på hurdan bur du hade tänkt ha, berätta gärna eller rita en bild/skiss så blir det lättare att hjälpa till 🙂

Fodret fungerar lika bra med iallafall hönsfoder, kalkonfoder har jag aldrig testat men har hört andra som tycker det har fungerat bra.

Om du behöver tillstånd är svårt att säga, men kontakta hyresvärden och se vad han tycker, är det ok för honom så kolla med jordbruksverket/länsstyrelsen om det är ok för dom också eller om du behöver söka tillstånd eller så.

Uppfödare har jag ingen koll på men att kika på blocket är ett tips.

Jag kommer kläcka lite japanska vaktlar (tror att det är det allafall) men jag bor i närheten av Örebro så det kanske blir lite långt att åka då😎

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kigon
3/21/14, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för bra svar! Kan försöka rita ihop en på paint… 😃

Menar att det finns en avdelning som är skyddat från alla håll, och resten av buren har nät på framsidan, som en kaninbur 🙂 (hoppas man ser vad jag menar haha)

Skulle en bur på 100-120 cm i längd och typ, 50/60 i bredd vara bra för 5 vaktelhöns? Eller är det för litet? Verkar vara svårt att hitta bara japansk vaktel så det blir nog jumbosar, så de behöver nog lite större, eller…? Rent etiskt då, ej för minimåtten!

Hur är det med japanska jumbo vaktlars hälsa? De är ju större pga människans avel och det brukar medföra hälsoproblem… Är ej intresserad om det är fallet, men om de är lika friska så skulle jag gärna ha jumbosar då de verkar vara bättre på att lägga ägg 😍

Tror jag har hittat en på alternativ som föder upp i skåne (dock ingen info på deras hemsida så får fråga när jag väl ska köpa), kanske kontaktar dig om jag inte hittar någon då 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

wille_wille
3/21/14, 10:35 PM
#3

Om du ska ha den stå ute i ett typ villaområde hade jag försökt göra det lite snyggt med typ panel i samma färg som huset runt om, vindpapp innanför och plywoodskiva längst in.

Då blir det inte isolerat men det blir ganska vindtätt.

Sedan skulle du kunna isolera just själva husdelen 🙂

Jag tror dina mått blir bra, vilket av dessa du än tar så är det iallafall tillåtet.

Hur det är med jumbovaktlarnas hälsa har jag ingen aning om, men jag hade hellre haft "vanliga" vaktlar, dessa är troligtvis också lättare att få tag på.

Tänk på att du får åka ända hit upp och hämta dom då också😉

När du bygger buren är det viktigt att ha i åtanke att vaktlarna lätt blir skrämda och flyger eller rymmer på marken och kan då vara väldigt svåra att fånga.

Det bästa hade varit att bygga någon sorts voljär med dubbla dörrar så att de inte kan rymma men det blir nog både stort, dyrt och komplicerat…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

VildaVittra
3/21/14, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag hade mina vaktlar i en pallkragebur i vintras. De är 120 x 80 cm, dvs ganska så exakt 1 kvm.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3/21/14, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sedan hade jag ett litet bo gjort av ett ikeanattduksbord inuti. Detta är förvisso kaninernas bur, men det såg likadant ut, minus höhäcken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
3/21/14, 10:52 PM
#6

#3 När vi hade vaktlar hade vi dem 2-3 år i en stor bur (gissar på 200-300cm i längd) med 3 stora dörrar, men de flög aldrig upp i taket eller ut ur buren och blev relativt handvana, så hoppas på samma nu… Men kanske bara hade tur då 😃 Har tyvärr inte plats till en voljär, dock så ska hela utegården bli en sorts "voljär" då jag hoppas kunna bygga en kattgård i framtiden 🙂 Så om de rymmer så borde det inte bli något problem, men fortfarande oklart, man kan hoppas 😇 

Ska försöka med det du föreslog! 

#4 Ser bra ut! 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
kigon
4/1/14, 10:23 PM
#7

Hyresvärden skrev att de inte tillät japanska vaktlar 😭

Skrev till jordbruksverket för att veta 100% hur det ligger till med lagen o väntar på svar, sedan kommer jag fråga kommunen hur det är med tillstånd…

Då blir det nog kineser dock, men hur är det med deras ägg? De borde ju vara rejält små…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

aktagrottman
4/3/14, 9:40 PM
#8

Man skall aldrig fråga om lov i förväg.
Lev efter sunt förnuft och ta smällen när den kommer.

De tillåter inte djuret för att de redan har en bestämd uppfatning om dessa. Hade du inte frågat hade de inte lagt märke till det ens.

kigon
4/3/14, 9:59 PM
#9

#8 Jag frågar hellre än att de sedan kommer och säger att jag inte får ha dem när jag har fäst mig vid djuren 🤔 Jag ser alla husdjur som familjemedlemmar… Känner inte riktigt att jag vill ta en sådan "smäll" om jag kan undvika det 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

zickan
4/3/14, 11:08 PM
#10

Det är inte olagligt att ha japaner i lägenhet vad jag vet. De skall gå under sällskapsfågel, prydnadsfågel och liknande enligt de jag frågat. 
En papegojoa låter ju bra mycket mer än en liten grupp vaktel. Smådjur, iller, katt kan lukta mer än vaktel. Så sätta hyresvärden mot väggen med ren info nu när du satt i rullning med att ens fråga. Skulle kunna ge att du får. 
Sedan säljer ju zoo affären vaktlar. Där jag köpt alla mina innan denna omgången. Både köpt kines, japan och toffs på zooaffärer. 

En del kommuner och en del hyresvärdar kräver att man ansöker om tillstånd för att hålla höns och andra arter.  

Men lägg upp det. Du funderar på en kakadua/grå jako eller en liten grupp japanska vaktlar. Vill helst ha japanska vaktlar för de låter mindre och skräpar ned mindre än papegoja. Men får du inte ha små vaktlar blir det en stor fågel.
Se vad du får för svar av det ;-)

Själv har jag inte ens frågat om jag får eller inte. På min värds hemsida och hyreskontrakt sägs inget om förbud, krav på tillstånd osv för något djur. Så jag tar för givet att jag bara behöver hålla mig till de lagar/regler som finns i min stad. Så länge jag inte stör grannarna så pass mycket att värden måste resperktera deras klagomål och ev då förbuda nått djur för mig. 

Hyresvärden skriver: 

Husdjur

Ett husdjur kan vara en kär familjemedlem. Men en del personer är allergiska mot husdjur, eller till och med rädda för dem. Detta måste du som djurägare ta hänsyn till.

  • Släpp inte ut djur utan tillsyn.
  • Håll alltid hundar kopplade inom bostadsområdet.

Se till att hundar och katter inte förorenar på området, speciellt inte i närheten av barnens lekplatser.

Västerås stad har även sina egna regler och även om det står höns med där som kräver tillstånd. Så är vaktlar för mig ett sällskapsdjur. Och med tanke på hur mycket katter som springer här ute i barnens sandlådor som i grannarnas rabatter. Så bör mina vaktlar va rätt safe. 

Västerås stad. 
Du behöver tillstånd för dessa djur om du bor inom område med detaljplan:

  • nötkreatur, häst, get, får eller svin
  • pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur
  • orm

Läs mer i stadens lokala ordningsföreskrift om bestämmelserna hur hundar, katter och hästar ska vårdas.

Några goda råd för dig som har hund eller katt

Ha kontroll över din hund eller katt. Sköt om den så att inte några besvär uppkommer för andra människor. Tänk på andras allergier. 

I Västerås råder koppeltvång. Det innebär att hunden alltid ska hållas kopplad på offentlig plats, utom på kommunens hundrastgårdar. Hundbajs ska plockas upp på samtliga offentliga platser.

Om du känner dig störd av någons hund eller katt är det oftast bäst att direkt kontakta djurets ägare och berätta om problemen du upplever.
  

  • Lär dig mer om ditt husdjur, låna böcker på biblioteket.

  • Plocka upp efter din hund.

  • Ha uppsikt över din hund.

  • Låt inte katten uträtta behov i barns sandlådor.

  • Släpp inte ut din katt hur som helst.

  • Skaffa aldrig en sommarkatt.

  • Om du kastrerar eller steriliserar din katt blir katten lugnare, stannar hemma oftare och slutar med att kissa in illaluktande revir.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kigon
4/4/14, 5:17 PM
#11

"För att ha Vaktlar bör det finnas en rymlig trädgård. Vaktlarna skall också befinna sig i ett område som är lämpligt för Vaktlar.

AB SvalövsBostäder som fastighetsägarr anser inte att Skolgatan 23 vare sig är ett lämpligt område eller en rymlig trädgård att förvara Vaktlar på."

Detta var nog det dummaste jag hört! Rymlig trädgård?? Vill de att jag ska sätta vaktlarna fria så de aldrig kommer tillbaka? 

Dessutom är området väldigt lämpligt! Ett lungt område där ingen kan ens SE vaktlarna om de inte kommer upp på min balkong/altan…..

Tror de att dessa djur är stora hönsdjur som behöver en hel trädgård som bur, eller… 

Har iaf svarat och rättat dem (på det vänligaste mest uppmuntrande sätt, vill inte att de ska bli arga för att de har fel 🤫) så får väl hoppas att de ändrar sig, dock så skulle jag inte vara överraskad om de säger nej helt utan anledning bara för att 🤦‍♂️

#10 följde ditt råd! Så kan bara hoppas… 

Ska maila kommunen nu, dock så ligger deras kontor precis bredvid dessa människors 😕

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
4/5/14, 4:45 PM
#12

Nu har jag rent ut sagt frågat JBV "är det olagligt eller inte att hålla japanska vaktlar på något under 4kvm, förutsatt att de inte lider eller mår dåligt av det" (de skrev i princip att de enda anledningen de kan kräva djurparkslagen är eftersom vaktlarna lider i mindre bur, eftersom det inte finns en lag för japanska vaktlar som sällskap 🤤)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
4/7/14, 5:28 PM
#13

Har fått svar! 
När det gäller ägg/kött produktion så ska vaktlar hållas enligt djurparkslagarna, MEN om de hålls som hobby/sällskapsfåglar så är det L80, kap 6, bilaga 1:1 som gäller. 

De skrev att de ej var klassiska burfåglar men har hört med sällskaps-avdelning och de sa att de kan hållas som sällskap/hobby och därför räknas in som det om man ej håller dem för produktion.

Alltså 70 cm i längd x 60 cm i höjd på minst 0,31 kvm, och 0,04 kvm per fågel. 

Har quotat JBV till hyresvärden och skrivit ut alla mini mått, så hoppas att de ändrar sig!

Har även skrivit till kommunen om de är lagligt att neka japanska vaktlar som sällskapsdjur på lagligt inkorrekta anledningar, de har skickat mailet till söderåsens miljöförbund så väntar på svar från dem. 

Tror knappast det är lagligt att förbjuda vissa sällskapsdjur pga ens egna fördomar mot djuret…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
VildaVittra
4/7/14, 5:33 PM
#14

Du har inte en kopia på det mejlet från jordbruksverket så man ser vem som skrivit det för framtida behov?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
4/7/14, 5:37 PM
#15

#14 Kan PM:a det till dig!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
4/7/14, 5:40 PM
#16

#15 Suveränt! Tack.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zickan
4/7/14, 10:41 PM
#17

Jag tar gärna också en kopia av det mailet :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wille_wille
4/8/14, 8:50 AM
#18

Jag också :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kigon
4/8/14, 12:44 PM
#19

#17 #18 Har skickat det till båda 🙂

Väntar fortfarande på svar, dock så har jag väldigt svårt att tro att de kan motivera deras anledningar nu när båda är lagligt inkorrekta, tycka vad man vill om minimått så är det ju ändå fullt lagligt 🤔 (för att inte prata om faktumen att jag kommer ha och har plats med mycket större än lagens minimått ☝️)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
4/8/14, 4:59 PM
#20

Ughhhhh för att hålla vaktlar måste man ha tillstånd, vilket kostar 3 tusen spänn även om det blir nekat… 😟 Mina chansningar ligger då på att de ändrar sig med nya info mått och så 🤤 Har 1000kr i månaden som inkomst som studerande och allt måste nu läggas på att betala av resa till långdistansförhållande, så om jag ska ha råd med detta så får jag börja spara i höst i 3 månader 😭

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Tsunamis
4/10/14, 1:14 PM
#21

Har alltså ditt hyresbolag speciella (SKRIVNA) regler för vaklar? Eller räknar de vaktlar automatiskt som hönsfågel/samma som höns? 

Varför får du då som zickan säge, ha en stor skränig papegoja men inte en flock vaktlar som inte ens syns och hörs?

Finns inga specifika regler för vaktlar så skulle jag strida för min rätt. Vaktlar är en sällskapsfågel inte ägg/köttproduktion. Även om du tar tillvara på äggen. De skiljer sig ju ingenting från andra mindre sällskapsfåglar.

I framtiden frågar du inte. Är lägenheten djurtillåten så kan du äga vilket sällskapsdjur som helst så länge du håller rimlig koll på djuret så det inte stör grannar. Finns alldeles för många hyresvärdar som tror de kan säga nej för de råkar ogilla ormar eller andra specifika djurslag.

MvH  Tsunamis

kigon
4/10/14, 3:38 PM
#22

#21 Ja, det är det som är så dåligt 😟 De vägrar skriva varför de behöver större trädgård eller varför området inte är lämpligt, och de skrev i princip som svar till när jag frågade om motivering bakom deras beslut "nu anser vi att vi har svarat på din fråga och svaret är Nej, du får inte ha dem på din uteplats." ??????? hur svårt är det igentligen att svara varför de behöver större trädgård? Nu är det ju ganska svårt, iom att de inte har någon anledning då vaktlar inte behöver större trädgård  ☝️

Dock så skrev det också att det är slutskrivet om saken och om jag vill diskutera det vidare får jag boka möte… Har redan informerat dem innan att jag har en väldigt svår social sjukdom som förhindrar mig både från att ringa för att boka möte och gå på möte… Det var nog det de ville med att säga detta, då de vet att jag inte kan sätta upp möte 😡

Funderar starkt på att skaffa iaf men då måste jag ha dem inomhus (de har skrivit att jag ej får ha dem på min uteplats, specificerat uteplats varenda gång så de har inte skrivit någonting om inomhus 😉), dock så vet jag inte hur mycket vaktlar luktar inomhus… De var i princip luktfria när vi hade dem utomhus, men inomhus är ju en annan femma 🤔

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
4/10/14, 3:47 PM
#23

#22 Kan jag få komponera ett mejl till dom om jag får se er tidigare konversation?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kigon
4/10/14, 4:34 PM
#24

#23 Jag vet inte om jag vågar det, de verkar ganska sura på att jag var så envis redan… Tänker mest om de kan slänga ut mig om jag är mer envis om saken, dock så står inte lägenheten i mitt namn så att jag är envis om ett djur borde inte göra något så pass drastiskt 🤔

Det är mest ensidiga mail, har skrivit dem ett mail med information om vaktlar (mått, ljudnivå, lukt, etc) och sedan slutat med att fråga varför de är olämpligt eller behöver större trädgård, och även ett mail där jag quotar JBV om måtten som de ska ha på buren, samt ett med söderåsens miljöförbunds beslut om att jag får ha dem utan tillstånd (mailade dem igen och skrev mer om min situation och fick detta beslutet, om jag håller max 4 vaktlar 😃). De har i princip svarat med "Nej vi tillåter inte på uteplatsen, Nej vi tillåter inte på uteplatsen eftersom xxx, Vi har besvarat din fråga att vi säger nej nu svarar vi inte mer ang, detta"

Är i princip allt de har sagt, så det känns ganska hopplöst… De har inte kommenterat med motivering eller besvarat min fråga om varför, inte heller kommenterat på någon av vaktelinfon jag har gett dem… Tror inte de skulle gjort det heller även om någon annan skrev till dem 😕 Dock så har de ju inte skrivit någonting om inomhus, sååååå 😇

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fialialej
4/18/14, 5:35 PM
#25

Enligt hyresgästföreningen har inte en hyresvärd rätt att neka en hyresgäst att ha husdjur.

"På natten är alla katter svarta"

kigon
4/18/14, 7:46 PM
#26

#25 Läste dock på deras hemsida att de kan om det är fjäderfä, men iom att de har blivit klassade som sällskapsdjur så borde de inte få det tycker jag 😡 Dålig stil av dem!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

zickan
4/18/14, 9:44 PM
#27

Luddig gräns 🤔

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
smurfan-13
1/13/23, 11:25 AM
#28

Gammal tråd, men fick upp den när jag sökte efter info om vaktlar i radhusområde. Är sugen på att skaffa, men blir förvirrad av all info som säger olika saker. Benades detta ut ordentligt eller blev det aldrig några vaktlar hos hyrsevärden?

Upp till toppen
Annons: