Annons:
Etikettavel-och-kläck
Läst 1675 ggr
VildaVittra
2014-03-15 03:57

Ska ni kläcka vaktlar i år?

Jag har ett gäng japanägg i kläckaren, men några vidare förhoppningar om att de kommer bli bebisar. Detta av två anledningar. Postens ömsinta vård av mitt paket resulterade i att hälften av äggen var krossade, den andra anledningen är mina urusla termometrar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
wille_wille
2014-03-15 19:37
#1

Jag tänkte kläcka några kullar, både för att sälja och behåll.

Om du har vägarna förbi åt Örebrohållet någon gång så kan jag nog fixa fram några ägg som du kan lägga i kläcken😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

zickan
2014-03-20 18:24
#2

Jag har redan lyckats kläcka 42 av 53 ägg. Beställde ägg från blocket. För mig det var 11 av dessa som inte kläcktes. Lade även ned några från mina egna vaktlar. Tyvärr har jag bara 10 kycklingar kvar i livet nu med äldsta på 3veckor. När de började droppa av pin så trode jag det var för kallt till dom och ökade. Då droppade ännu fler. Hittade en på fb som skrev om samma problem och fick då rekommendationen att inte alls ha så varmt som rekommenderas. Speciellt inte om man hade många på en mindre yta. De får värme även från varandra. Vilket jag inte alls tänkte på. 
Efter jag sänkte temperaturen för 1 vecka sedan så är det bara ytterligare en kyckling som avlidit. Men den var räknad. Har haft snett huvud men ville ge plutten en chans. 

Kommer troligen hålla kläckaren igång rätt mycket under året. Jag vill ha både för att ha något och pyssla om som inte behöver direkt hantering. Få egna ägg som kunna ge en variation i barfen till hundarna och ev mig själv. Även de kycklingar som jag misslyckas med och avlider. Kommer återvinnas till mina illrar, majsorm eller ges till nån annan som vill ha som foder.

Än så länge har jag haft 100% befruktade ägg av de jag lagt i kläckaren. Hönsen ligger på ca 250-307gram och 2 av dom lägger 2 ägg om dagen som är bra storlek. En av dom lägger små som sällan och lite smått mobbad av de andra. Så jag funderar på att antingen dela flocken när kycklingarna blir större eller byta ut den hönan mot en av kycklingarna senare. 

Finns i Västerås. Kan sälja ägg, skickar ogärna just nu innan jag lärt mig på hur man gör det ordentligt. Men reser runt en del, speciellt stockholm. Blir även en del mot gotland osv. 
Lär ha en del livdjur att sälja senare.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

VildaVittra
2014-03-22 16:49
#3

Det verkar inte bli några vaktlar, de skulle ha kläckts igår. 😭

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
2014-03-22 23:14
#4

😕

Hoppas du lyckas hitta några andra ägg att kläcka istället!

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

VildaVittra
2014-03-22 23:38
#5

#4 Ingen idé, då jag inte kan veta vad som är rätt temperatur. Får hoppas att det dyker upp kycklingar i närområdet, hönsbytardagarna kan jag inte ta mig till då de är på helger och det inte går någon buss här då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
2014-03-22 23:39
#6

#5 Kanske kan låna/hyra en kläck eller hitta någon billig begagnad? Taxi finns ju annars ;)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
VildaVittra
2014-03-22 23:43
#7

#6 Taxi ut hit i skogarna på helgen? Sponsrar du mig med det då? 😉

Har ingen att låna eller hyra av tyvärr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hells Angel
2014-04-23 15:41
#8

hej alla här, jag är nybörjare på vaktlar men vill lära mig mer och kanske skaffa några. Jag undrar hur dem ska skötas på bästa sätt och så har jag hört att man endast ska ha en tupp och inte fler då dem börjar bråka, så om man har en tupp hur många hönor bör man då ha? Och så har jag hört om olika sorters vaktlar så vilken är bäst för nybörjare? Hur stort är minimum måttet på bur och sist av allt, är det någon som säljer bra (helst till avel) vaktlar eller vet någon som gör det?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Upp till toppen
Annons: