Burar och inredning

Växter till vaktelbur?

2014-01-14 21:45 #0 av: wille_wille

Hej!

Är det någon som har något bra tips på växter man kan ha hos vaktlar inomhus och som inte kräver så mycket ljus?

Höga växter borde gå också (om det finns några sådana som skulle kunna passa), takhöjden är ca 2 meter.

Mina vaktlar har bara lite stenar och några vedträn att krypa upp på, det börjar kännas lite tråkigt (både för dom och att kolla på)... Ledsen

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Anmäl
2014-01-14 22:39 #1 av: VildaVittra

Vad är det för temperatur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-01-15 06:37 #2 av: wille_wille

Ungefär utetemperatur, mellan -20 och +20/30 alltså...

Anmäl
2014-01-15 06:50 #3 av: VildaVittra

Du skulle kunna prova buxbom, vet dock inte om vaktlarna äter dom samt om de är giftiga.

Prydnadskål borde fungera, de är dock inte perenna, utan dör när de tinar. En kruka med grönkål lär funka även persilja. 

Rosmarin och timjan skulle jag prova på bara för att man kan dra upp dom från frö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-01-15 07:30 #4 av: wille_wille

Oke, min syater håller på och säljer fröer så jag får passa på och beställa lite av henne :)

Anmäl
2014-01-15 15:47 #5 av: [Turnix]

Tänk på att de flesta vaktlar är som Egyptens gräshoppor. De äter ALLT i sin väg! Och Buxbom ÄR giftig!!

Anmäl
2014-01-15 23:50 #6 av: theoneissa

Ljung tycker jag är fint. Jag har plastväxter till mina kineser, för de äter allt så levande växter håller sig inte så länge.
Annars kan du ta in granris, odla kattgräs eller grodda fågelfrö blandningar:)

Anmäl
2014-01-19 15:17 #7 av: djurkillen

http://gardenpatch.se/vaktelsidor.html

Där finns en lista på vad som är giftigt.

Anmäl
2014-01-19 19:34 #8 av: wille_wille

Ska nog testa ljung också, såg det på en bild någonstans och tyckte det såg fint ut Glad

Kanske testar kattgräs också (det var inte så dyrt att köpa)

Tack, ska kolla på den om det är något jag blir osäker på Glad

Anmäl
2014-01-19 19:37 #9 av: VildaVittra

#8 Köp inte en förpackning kattgräs, köp istället havre (som är det som finns i kattgräspåsen, men till ett skyhögt pris).

Anmäl
2014-01-19 19:39 #10 av: wille_wille

9kr för en "låda" tyckte inte jag var så dyrt Skämtar

Anmäl
2014-01-19 19:43 #11 av: VildaVittra

#10 Jag betalar 6 kronor per kilo frö. Det kan bli dyrt med lådor med tanke på att de kommer äta upp havren direkt.

Anmäl
2014-01-19 19:51 #12 av: wille_wille

Jo, det är klart. Men jag tänkte bara beställa en för att testa.

Men det kanske är smartare att köpa vanliga frön. Bönderna jag köper av till kaninerna vill inte ens att man ska betala Lipar

Anmäl
2014-01-20 09:54 #13 av: theoneissa

Kattgräs är väl vete?:P har jag för mig

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.