Annons:
Etikettallmänt
Läst 6559 ggr
Lejonhjarta
2012-12-26 11:41

Nybörjar frågor...

Har tänkt att bli vaktelägare och har frågor som jag tänkte kanske man kunde ha en tråd om så andra åxå får lite hjälp…

Har stoppat in 24 st ägg från Japansk Jumbovaktel i kläckaren.

Hur länge innan ja kan lysa dom? När skall ja sluta vända dom? När kläcks dom? Hur sköter ja dom sen? Fler nybörjar tips e välkommet om ni orkar skriva. Skrattande Har höns, ankor, påfåglar och gäss så erfarenhet av andra fjäderfän finns om ni behöver jämföra…

Annons:
Lejonhjarta
2013-01-01 08:01
#1

Antingen är det inte mkt aktivt folk här eller så inget kunnigt. Börjar bli tajt om tid att få information, det kläcks i helgen, så jag får kolla andra vakelsidor tror jag…Rynkar på näsan

[TheoA]
2013-01-01 18:25
#2

Det är svårt att kläcka vaktlar. Jag klcäker för andra gången nu. Men ett tips är att gå in på alternativ.nu -> forum -> djur -> andra fjäderfän -> vaktlar. Där har jag hittat massvis med info.

MikaTela
2013-01-01 21:12
#3

Jag själv har aldrig kläckt någon fågelsort så av den anledningen är jag tyst.

Att tänka på efteråt är väl framförallt att dom inte ska lyckas bada i vatten har läst många har ett burklock i metall med spelkulor i och vatten för då når dom att dricka men inte att bada.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Lejonhjarta
2013-01-01 23:04
#4

Tack för lite respons!Glad Men kläckningen e ju bara en liten del. Sen kommer allt pyssel med dom små levande varelserna och det är ju åxå viktigt att få veta så man sköter dom rätt. Hittade lite på alternativ men även på vaktelsidan på facebook. Glad

MikaTela
2013-01-01 23:38
#5

Har även läst att folk har lakan i botten istället för strö första veckan så dom inte ska ta fel på strö och mat innan dom lärt sig.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

[TheoA]
2013-01-02 01:57
#6

Ett tips är att lägga 7 lager med t.ex tidningspapper i bottnen. Då kan du enkelt ta bort det översta lagret varje dag i en veckas tid.

Annons:
kalldal
2013-01-02 09:19
#7

Att ge sina småvaktlar vatten på ett bra sätt är lite lurigt. Det jag använder är små plastburkar som jag ställer uppochned. Har idag två grupper småvaktlar och till en har jag en gammal nötburk i plast med skruvlock på, till de andra en salsaburk i plast även den med skruvlock på.

I övre delen av burken gör jag två små jack i "V"-form så att vattnet kan flöda ut när de dricker upp eftersom. Viktigt är att jacken inte blir högre upp än lockkanten, eftersom vattnet då rinner över. Principen på denna vattenbehållare är densamma som de enklaste vattenbehållare man har till höns och vuxna vaktlar.

Ytan vatten som nu är exponerad är ytterst liten runt hela burken, men stor nog för dom att dricka utan problem. Har aldrig haft några problem med att de inte hittat åt vattnet heller. En fördel är också att vattnet håller sig rent längre. Jag använder också ett fat under burken för att samla in det ev. vattenspill som blir så att buren håller sig fräschare.

Går givetvis att använda andra burkar typ creme fraiche, men fördelaktligen används en burk där locket är låsbart.

Om ni inte riktigt hänger med på hur jag menar kan jag försöka lägga upp en bild på hur det ser ut!

Mvh

MikaTela
2013-01-02 12:02
#8

Lägg gärna upp bild! Låter smart men hänger inte med helt hundra! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

[nadvard]
2013-01-04 14:58
#9

Precis som #7 är vatten till de små lurigt.. eftersom kycklingarna är så otroligt små.
Drunkningsolyckor är tyvärr rättså vanliga.
Har läst om endel som har en kapsyl som vattenskål.

[TheoA]
2013-01-04 15:14
#10

Jag har läst att man kan använda créme fraich burkar med locket som vattenbehållare. Man gör ett litet jack längst upp på burken, pyttelitet jack alltså. Kanske 4 ställen runtom på burken. sen fyller man burken med vatten sätter på locket och vänder den upp å ner. Då kommer det sippra ut vatten i den lilla skåran som blir när man har på locket.

[nadvard]
2013-01-04 15:17
#11

#10 smart!

Lejonhjarta
2013-01-04 16:50
#12

Bra tips. Glad När ja kläcker kycklingar så är problemet samma med att dom inte får bli blöta men dom e jus lite större. Jag brukat ta en tallrik m kant och lägga sten i så dom kan gå på stenarna å sippa på vattnet mellan stenarna utan att blöta ner sig allt för mkt. Tror ni detta skulle funka på vaktlar om man minsakr "tallrik" och har "grus" istället för småsten??

[NinaCrown]
2013-01-07 12:16
#13

#9 Kapsyl är vad jag funderat på ifall mina blivande vaktlar skulle få kycklingar, men då jag tittat på kinesiska så blir det än minde fåglar ^^''

Frågan är om inte även kapsyler blir för djupa då… Dock tänker jag på tetrakapsyler… Känns som att kapsyler från glasflaskor inte är direkt passande då de är ganska vassa.

Annons:
Lejonhjarta
2013-01-07 13:10
#14

Nu har mina börjat poppa ut äggen. Skall flytta dom som kläcks till min "frysbox" där värmelampan hänger i ordning.

Fick höta av någon att dom små skall ha 37 grader dom första veckorna. Lät välduigt mkt! Stämmer d? Så¨varmt har deffenitivt inte vanliga kycklingar men är ju novis på detta m vaktelbebisar…

[TheoA]
2013-01-07 13:25
#15

Låt dem vara kvar i kläckaren i 1-2 dygn. det är viktigt.

Nja . 33 grader brukar man väl säga. Det bäst är att ha dem i en stor plastlåda (typ samla från ikea). Med massa hål i, så att luft kommer in. Med en värmelampa i då blir det som en kuvös. Kan vara bra den första veckan.

Lejonhjarta
2013-01-07 17:10
#16

Jepp, dom har varit kvar i kläckaren 1-2 dygn. Vet inte om resten av äggen tänkt kläckas…

Måste ha kattsäkert så jag har fixat en frysbox och inrett den m värmelampa etc och satt galler  och plastskiva för en uppsågad liten öppning fram. Minskade deras utrymme med en skattlåda, sonen är biodlare, i frigolit nu den första tiden.

Vatten har dom fått och ägg har ja kokat och skall ge dom. Måste väl funka på vaktlar med då det funkar på gäslingar, ankor å kycklingar…

Upp till toppen
Annons: